Nu de stereoscopische 3D op zijn retour is, mikt de game-industrie steeds nadrukkelijker op virtuele realiteit. Project Morpheus moet een nieuw wapen voor PlayStation 4 worden. ‘Ik kan je nog geen prijs of lanceerdatum geven, maar de lancering komt dichterbij’, zegt Jim Ryan, de grote baas van PS Europe.

Twee miljard dollar. Dat is het bedrag dat Facebook neertelde om Oculus VR over te nemen, een Amerikaans bedrijf dat al twee jaar sleutelt aan de Rift, een virtualrealitybril voor pc-gebruikers. Oculus heeft net een ontwikkelingskit uitgestuurd naar softwaremakers van over de hele wereld, die er diverse games en toepassingen mee op punt zullen stellen. In de loop van volgend jaar zou de consumentenversie voor pc verschijnen. Voor wie zo lang niet kan wachten: Oculus heeft Samsung een licentie op een deel van de technologie verkocht, en dat presenteerde begin deze maand de Gear VR, een hoofdband met een Samsung Galaxy Note 4-phablet – zeg maar een grote smartphone – die dienstdoet als het beeldscherm dat je in een virtuele realiteit onderdompelt. Die uiterst draagbare vr-variant verschijnt nog voor het einde van het jaar in een early access-bètaversie. Het is nog onduidelijk hoeveel apps en games er in de toekomst compatibel mee zullen zijn.

Sinds begin dit jaar weten we ook dat Sony werkt aan een eigen virtualrealitysysteem voor de PS4. Zelfs een embryonaal prototype ziet er al behoorlijk vergevorderd uit, maar Sony is formeel: Project Morpheus (foto) komt pas op de markt wanneer alle technische euvels weggewerkt zijn en er voldoende compatibele games zijn. ‘Ik kan je nog geen prijs of lanceerdatum geven, maar we komen er dichtbij’, aldus Jim Ryan van PlayStation Europe. VR is in zijn eigen niet zomaar een volgende stap in gamen, het is een heuse revolutie. ‘VR is echt helemaal anders. Als gamer word je daarmee veel meer in het spel ondergedompeld. Je hebt niet alleen een dieptezicht maar kunt bij wijze van spreken ook boven, onder en naast het beelscherm kijken.’

En dit jaar verschijnen in elk geval al games die Morpheus ondersteunen, zoals racesimulator Project CARS, voorzien voor november. Wij konden al even aan de slag met een demoversie van die game. Tijdens het autorijden zie je de lucht als je je hoofd opricht, je kunt je opponenten links en rechts van je wagen aankijken, je kunt je zelfs omdraaien wanneer je achteruitrijdt. Minpunt: na een tiental minuten stak een zekere simulator sickness de kop op. Omdat je hersens denken dat je in beweging bent, maar je lichaam zo goed als stil blijft staan, voel je een lichte misselijkheid, aldus specialisten. Die bijwerking moet bijvoorbeeld nog gecounterd worden. Project Morpheus moet dan ergens volgend jaar in de winkel liggen.

DOOR DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content