VERONICA MARS
17.40 – KANAALTWEE
De 17-jarige Veronica Mars is een van de populairste tienermeisjes van Neptune, een kleine gemeenschap aan de kust van Californië. Tot haar beste vriendin Lilly wordt vermoord en haar vader, sheriff van Neptune, onder druk een stap opzij moet zetten omdat hij Lilly’s vader als hoofdverdachte aanwijst. Vanaf die dag is Veronica een outcast in de school en op straat. Overdag moet ze proberen heelhuids door haar puberteit te komen,’s avonds gaat ze op zoek naar de moordenaar van haar vriendin – een onderzoek waarbij ze alle ‘dirty little secrets’ van Neptune naar boven spit.
‘The O.C., maar dan geschreven door Raymond Chandler’, zo omschreef een Amerikaanse criticus Veronica Mars, dat in de VS unaniem lovende reacties kreeg toen het in het najaar van 2004 op het scherm kwam. De reeks switcht heen en weer tussen aan de ene kant slimme whodunits, waarbij Veronica samen met haar vader (die na zijn ontslag als privédetective is begonnen) misdaden oplost in Neptune, en aan de andere kant soapachtige verhalen over opgroeien als tiener in een omgeving die je vijandig gezind is. Die combinatie van een vergezochte achtergrond – een 17-jarige privédetective, yeah right – met heel herkenbare, alledaagse ontwikkelingen, zorgt ervoor dat Veronica Mars eigenlijk meer in de lijn ligt van Buffy, The Vampire Slayer, waar de jacht op vampiers ook alleen maar een symbool was voor de strubbelingen die je moet doorworstelen tijdens je puberteit. Joss Whedon, bedenker van Buffy, is dan ook niet toevallig een grote fan van de reeks. ‘Mysteries zijn de grote metafoor in deze reeks’, schreef Whedon in Entertainment Weekly. ‘Veronica houdt zich bezig met het ontrafelen van de kleine raadsels om haar heen, omdat ze geen antwoord kan vinden op de grote vragen van het leven. Net als ieder van ons.’
In de geest van een seriemoordenaar Sinds zijn vriendin vermoord werd door een seriemoordenaar, wijdt de Franse schrijver Stéphane Bourgoin zijn leven aan de studie van dat soort misdadigers. TerZake gaat met hem mee op bezoek bij twee van Amerika’s meest beruchte seriemoordenaars (20.15 – Canvas). Calendar Girls * Nigel Cole, GB 2003. The Full Monty maakt school. Dat is het minste wat je kan zeggen na het bekijken van deze op ware feiten gebaseerde sentimentele komedie over vijf vrouwen van middelbare leeftijd die uit de kleren gaan voor het goede doel. Noem het een sociaal antwoord op de Pirelli-naaktkalender. (21.05 – één) Overboard ** Garry Marshall, VS 1987. Marshall is in een voortreffelijke, ouderwets-romantische screwball-mood, net als Goldie Hawn en Kurt Russell, in deze jolige romcom waarin schrijnwerker en weduwnaar met kids Russell achter de hand en de erfenis aan gaat van een verwende rijke dame (Hawn) wanneer ze met geheugenverlies in een ziekenhuis opgenomen wordt (22.00 – VijfTV) Karakter ** Mike Van Diem, NL-B 1997. Donkere, voortreffelijk vertolkte Bordewijk-verfilming over een vader-zoonrelatie met Jan Decleir, goed voor de Oscar voor beste buitenlandse film. (23.35 – Canvas) Histoire de Marie et Julien *** Jacques Rivette, FR-IT 2003. Somber en door Emmanuelle Béart en Jerzy Radziwilowicz voortreffelijk vertolkt amour-fouverhaal waarin Rivette opnieuw aanknoopt met zijn compromisloze traditie van de jaren 60 en 70 (01.10 – La Deux).
(S.W.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier