Hij komt de interviewruimte op Stage 15 van de Warner Bros. Studios binnengewandeld in een paarsrood hemd dat bijna tot zijn knieën reikt en ziet er heel even uit als een Californische new-agegoeroe die gaat mediteren. Maar Joel Silver, de actieproducer die monstersuccessen als Lethal Weapon en Die Hard achter zijn naam heeft staan, blijkt een vlotte, toegeeflijke prater die zonder veel misbaar over zijn kind vertelt (de Wachowski’s noemt hij ’the boys’): ‘Ik was betrokken bij heel wat films die het genre herdefinieerden, maar alle verbleken bij The Matrix. Die film veranderde gewoon de manier waarop we de dingen zagen. Er is actiecinema vóór en ná The Matrix.’ Met Reloaded en Revolutions wordt dat nog eens dubbel bewaarheid en verzilverd.

De derde is nog niet uit, maar men speculeert al over een vierde film. Die komt er gelukkig niet.

Joel Silver: O neen, dit is het einde. Over Viva Zapata! met Marlon Brando zei men nadien ook: ‘Nee, hij is niet dood. Hij zit ergens in de heuvels.’ En dat terwijl je hem dood ziet liggen in het midden van een plein. Het einde van Revolutions kan niet duidelijker zijn.

Alle vragen zijn beantwoord.

Silver:Yep. En als er dingen zijn die je niet begrijpt, moet je maar de game raadplegen. Alle vragen worden opgelost, geloof me. Weet je, de dvd van Revolutions komt uit in de lente 2004, en in de herfst overwegen we ook een super-dvd van de drie films. De jongens willen in die ultieme editie de scènes die ze draaiden voor het videospel integreren, zodat je werkelijk alle vragen vanuit alle verschillende invalshoeken kunt oplossen.

‘Reloaded’ stuitte op nogal wat kritiek, maar deed het fenomenaal aan de kassa. De druk is nu nog hoger dan in mei, niet?

Silver: Dat weet ik niet. Wist je trouwens dat Reloaded veel betere kritieken kreeg dan The Matrix? Ik denk dat het met deze niet slecht kan gaan. Ikzelf vind Revolutions een veel betere film dan Reloaded. De laatste had het voordeel dat het vier jaar geleden was sinds The Matrix, maar deze film is veel bevredigender. Vergeet ook niet dat de cijfers voor Reloaded onvoorstelbaar hoog lagen.

Dus van enige aanpassing van ‘Revolutions’ is er geen sprake?

Silver: Natuurlijk niet. De enige film uit de trilogie die niet exact zoals het script werd gedraaid, was de eerste! En dat kwam doordat het script net iets verder ging dan op dat ogenblik mogelijk was. In Revolutions zit welgeteld één shot dat we niet hebben kunnen doen, op het moment dat in Zion het bevel wordt gegeven de toegang tot de leefplaatsen via het dok voor de machines af te sluiten. Al de rest werd door de jongens nauwkeurig afgewerkt, tot op het punt dat ik ze dag na dag op grote panelen de shots met een viltstift één na één zag wegtikken. Vergeet niet dat je je met zo’n productie nauwelijks een wijziging kunt veroorloven.

Waarom de gelijktijdige release overal ter wereld?

Silver: Eén: omdat we wisten dat niemand graag zou zitten wachten op de film. Twee: om de piraterij. Hoe je het ook draait of keert, piraterij is een serieus probleem. De recente verontwaardiging over de weigering van The Academy om haar leden of de pers screeners op tape of dvd te geven, is wat mij betreft volledig naast de kwestie. Ik lach daar niet mee. Dat er in The Academy en bij de pers ezels zijn die hun tapes of dvd’s zomaar weggeven, of erger, ze verkopen, is verdomme een echt probleem. This is our business, en we moeten die beschermen. Dat er achter de weigering een manoeuvre van de studio’s ten voordele van hun films en ten nadele van de onafhankelijke films zou steken, is gewoon bullshit. Dit is een reëel probleem. Misschien vinden we ooit wel de technologie om tapes of dvd’s te maken die zichzelf zoals in Mission: Impossible vernietigen nadat je ze bekeken hebt. Nu hebben we die nog niet, punt.

Hoe ervaar je als toch ervaren producent een scène als de Super Burly Brawl, het finale gevecht tussen Neo en Smith?

Silver: Man, als een erg complexe scène. En ik heb het ook over de kleine details. De jongens waren bijvoorbeeld niet tevreden met de normale grootte van regendruppels. Ze vonden dat ze die niet konden belichten zoals ze wilden. Dus moest er een apparaat worden gebouwd dat het water op zo’n manier door de gaten stuwde dat de druppels groter waren en meer visuele impact kregen. De aanval op Zion was allicht 90 procent CGI, met een paar shots voor de mensenfiguren, maar in de Super Burly Brawl wilden de jongens de band met de personages behouden. Vandaar dat het er analoog-ambachtelijk toeging, met stuntmannen en crewleden die het dradenwerk bedienden. Er moesten dus een aantal speciale constructies gemaakt. De mooiste was The Yak Rig, een gyroscopisch apparaat dat zo werd genoemd omdat elke acteur die eruit kwam spontaan begon over te geven. Ach, het gaat niet alleen om die ene scène. De hele film was weer een stap verder dan wat fysisch mogelijk was. Weet je, Revolutions moest eigenlijk al in augustus worden uitgebracht, want de jongens wilden niet lang wachten. Maar er waren geen computers die de rendering voor de CGI op tijd konden doen. We moesten dus wachten tot nu. De film is pas 10 dagen geleden voltooid. Ik kan dan ook zeggen dat er op dit ogenblik, in oktober 2003, niets op deze planeet bestaat dat de visuele effecten van Revolutions overtreft. This is it. Vergeleken hiermee is The Matrix het stenen tijdperk.

Wilt u nog met de Wachowski’s werken na zo’n titanenwerk?

Silver: O ja, onmiddellijk. Ze moeten het maar vragen en ik begin er meteen weer aan.

Door Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content