The Dime Store Novels Vol. 1 (NMC Music/Bertus)

O jee, een krakkemikkige bootleg, denk je nog bij het openingsnummer I Hope That I Don’t Fall In Love With You. Maar dan schiet de geluidsman plots wakker en volgt een unieke registratie van een intiem concert van Tom Waits in Ebbets Field in Denver, uit ’74. Gewapend met alleen maar een akoestische gitaar en een piano bevindt de Amerikaan zich op dat moment in zijn beat poet fase. Als een conferencier breidt hij de songs aan elkaar met tamelijk uitvoerige en grappige bindteksten en waagt hij zich aan spoken word in Diamonds On My Windshield. Opvallend narratieve songs ook, zoals The Ghost of Saturday Night en Good Night Loving Trail en Big Joe & Phantom 309, respectievelijk geleend van de folkzangers Bruce ‘Utah’ Phillips en Tommy Faile.

Het meeste materiaal is afkomstig uit Waits’ eerste twee albums Closing Time en The Heart Of Saturday Night, waarop de artiest zich specialiseerde in met een gewond hart gepende, romantische ballads. Je krijgt dan ook sobere prachtversies van vroege klassiekers als Ol’ 55, Martha en Ice-Cream Man. Samen met de onlangs uitgebrachte compilatie Used Songs 1973-1980 schetst dit een mooi beeld van de beginjaren van de troubadour/landloper.

Renaud Garcia-Fons ***

Navigatore (Enja Records/Choice Music)

Concert: 26/1 Wereldfolkfestival, Groenzaal, Gent.

Renaud Garcia-Fons, een Parijzenaar van Spaans-Franse origine, is een exponent van de frisse wind die al enkele jaren door het Franse folklandschap waait. Net als Olla Vogala en Rabih Abou-Khalil, met wie hij al samenwerkte, beweegt hij zich op het snijpunt van folk, jazz en wereldmuziek. Navigatore is zijn meest uitgesproken poging om oost en west muzikaal samen te brengen. Garcia-Fons ziet de cd zelf als het logboek van een reis door tijd en ruimte.

De zingende, vijfsnarige contrabas van Garcia-Fons is voortdurend in beweging en zoekt contact met een bont ensemble instrumenten, in de eerste plaats de accordeon van Jean-Louis Matinier. Het instrumentarium wordt van over de hele wereld aangedragen: Spanje, Bretagne, Afrika, India, Griekenland en Arabische landen. Grenzen vervagen. Afrikaanse percussie gaat in Wadi Rum een huwelijk aan met raï en improvisatie en in Bolbol met violen en jazzrock, Fuí Piedra fuseert musette met flamenco, Ultimo Fandango en Vagabundo leiden de Argentijnse tango langs oosterse toonladders en in Alto País neemt Baskische folk een Egyptisch loopje. Terwijl enkele tracks aardig swingen, baden Sahari en Mohabbat in dramatiek en grandeur. Het Grieks getinte Tavakkol zit daar ergens tussenin. Een album rijk aan sferen, die heel vloeiend in elkaar haken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content