Het lijkt wel alsof hij zat te wachten op de komst van dvd, want in het verleden kocht Tom Barman alles samen niet meer dan een paar videocassettes. Toen de schijf een huiskamerrevolutie startte, is hij onmiddellijk mee in de frontlinie gesprongen. ‘Ik bestelde titels via Amazon of kocht dvd’s in het buitenland, want ons lokaal aanbod is maar bedroevend.’

Tijdens de productie van zijn eerste film Any Way the Wind Blows, keek Barman maandenlang geen dvd. Pas nu pikt hij de draad (en remote) weer op, hoewel lange dagen aan de montagetafel niet veel ruimte laten: verder dan het – voor hem sublieme – begin van Eureka kwam hij door vermoeidheid niet. De laatste film die Barman op dvd uitkeek, was Sean Penns The Indian Runner. Het regiedebuut van de acteur-filmmaker wist hij destijds als Penn-aficionado zeker te smaken. ‘Nu is het veeleer een opbeurend slechte film, maar toch beter dan The Crossing Guard en The Pledge, omdat hij nog het heilig vuur bezit.’

Dvd als analyse-instrument of miniatuurfilmschool: Barman ziet er beslist de grote waarde van in, maar aan hemzelf is het niet echt besteed. Luiheid of de wens duidelijke invloeden te vermijden in zijn eigen filmwerk? ‘Je gaat onbewust toch altijd films ontleden, maar stel dat ik een straatachtervolging moet draaien, dan zie ik me niet meteen twintig dvd- chases bekijken.’ ‘Toeval is mijn eerste assistent’, zegt hij met Agnès Varda. Trouwens: als songwriter heeft hij nooit echt geanalyseerd. ‘In tegenstelling tot wat Mauro Pavlovski doet, die vroeger op bruiloften honderden covers speelde en zich zodoende de code van songwriting eigen maakte.’ Het gebeurt wel eens dat hij op dvd een film toont aan cast & crew, ‘maar dan om een sfeer te vatten en omdat een film bekijken nu eenmaal discussie uitlokt en de smaken van het team blootlegt’.

Extra’s zijn beslist de grote troef van dvd, maar voor Barman niet noodzakelijk in de vorm van uitgebreide interviews. ‘Soms kan een wondermooie trailer al volstaan. Van Rosemary’s Baby bijvoorbeeld of van de nouvelle vague-films.’ ‘UN FILM DE JEAN-LUC GODARD’, imiteert hij, terwijl de lust hem bekruipt om zelf de trailer voor zijn film te maken.Jo Smets

door Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content