Riding the Bullet, het nieuwe boek van Stephen King, is te downloaden als e-book.

We zijn nog maar net begonnen met onze terugblik op het eerste decennium van Knack Focus en we mogen ons al meteen buigen over ‘de vraag van één miljoen’: hoe zal Knack Focus er over nóg eens tien jaar uitzien? Op 14 maart is het namelijk precies tien jaar geleden dat Stephen King zijn nieuwe boek uitbracht, Riding the Bullet, over een jongeman die op weg naar zijn moeder in het ziekenhuis wordt meegenomen door een bijzonder vreemde man. De inhoud was niet meteen baanbrekend, maar de manier waarop het boek – of beter gezegd: novelle, want het verhaal was maar een paar tientallen pagina’s lang – verdeeld werd wel. Wie Riding The Bullet wilde lezen, moest die 14e maart immers achter de computer gaan zitten en het downloaden als ‘electronic book’, voor de luttele prijs van 2 dollar 50 cent. King werd daarmee de eerste best-sellerauteur die zijn nieuwe werk via het internet aan de man bracht.

Het e-book bleek een succes. Tijdens de eerste 24 uur werden er bijna een half miljoen exemplaren van Riding The Bullet gedownload, en de toeloop was zo groot dat de servers oververhit raakten en fans urenlang moesten wachten. Hoeveel van de technologisch onderlegde boekenwurmen Kings nieuwste werk toen ook hebben gelezen, is onduidelijk. Ten eerste zorgde de encryptie van het e-book ervoor dat sommige computers crashten. En ten tweede moest je Riding The Bullet na het downloaden wel nog uitprinten of op je computerscherm lezen, twee opties die niet meteen garant staan voor veel leesplezier.

Dat was het grootste struikelblok voor het e-book in 2000, en de reden waarom de nieuwe technologie ondanks het succes van Riding The Bullet marginaal bleef. Tót in november 2007, toen Amazon in de VS de Kindle uitbracht, een eenvoudige e-reader met een zwart-witscherm waarop je op die site gekochte e-books kunt lezen. De eerste versie was in vijf uur uitverkocht, en sindsdien gingen er al anderhalf miljoen exemplaren over de toonbank. Met Kerstmis 2009 werden er op Amazon.com zelfs voor het eerst meer e-books dan ‘echte’ boeken besteld. De Kindle heeft zijn succes te danken aan zijn gebruiks-gemak en eenvoudige scherm – met e-inktechnologie, waardoor het leescomfort hoog ligt. Het nadeel is echter dat hij geen kleurafbeeldingen of filmpjes kan tonen.

Dat is wel mogelijk op de veelbesproken iPad, het nieuwe speeltje van Apple dat over enkele weken in de VS op de markt komt en dat met zijn touchscreen niet alleen het e-book, maar ook het e-magazine en de e-krant kan lanceren. Niet toevallig heeft Amazon recent een bedrijf overgenomen dat gespecialiseerd is in touchscreentechnologie, om de volgende Kindle ook een gesofisticeerd aanraakscherm te geven.

Uitgevers in de VS zien in de iPad alvast mogelijkheden. Condé Nast, uitgever van Vanity Fair en The New Yorker, was al maanden voor Steve Jobs het apparaat voorstelde aan elektronische versies van zijn magazines aan het werken en Wired, het technologietijdschrift van het bedrijf, zal tegen de zomer in e-vorm verschijnen. ‘Hier hebben we vijftien jaar op gewacht’, vertelde hoofdredacteur Chris Anderson, bij de voorstelling van de ‘e-Wired’ enkele weken geleden. ‘We hebben allemaal veel vragen over de toekomst, maar we geloven dat we nu een stukje van het antwoord hebben gevonden.’ En zo zijn we dus terug bij de vraag die we ons in het begin stelden: de kans is reëel dat in 2020 Knack Focus niet (alleen) meer in papieren versie, maar ook in elektronische versie te lezen zal zijn, met alle mogelijkheden die daarbij horen, zoals filmpjes in plaats van foto’s, links naar artikels uit het archief én interactieve reclamepagina’s. Ook de dag dat die man uit de Dashreclames niet alleen een verschrikte huisvrouw op straat aanspreekt, maar ook ú in de zetel, komt dus dichterbij.

(S.W.)

De kans is reëel dat Knack Focus binnen nog eens tien jaar (ook) in elektronische versie verschijnt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content