1 The Magdalene Sisters(Peter Mullan, GB)

2 Catch Me If You Can(Steven Spielberg, VS)

3 The Hours (Stephen Daldry, VS)

4 Confessions of a Dangerous Mind(George Clooney, VS)

5 Hero (Ying Xiong)(Zhang Yimou, CHI)

6 Swimming Pool(François Ozon, FR)

7 Dogville(Lars Von Trier, DEN-ZWE-FR-N-NED-FIN-D-IT-VS)

8 Any Way the Wind Blows(Tom Barman, B)

9 The Matrix Reloaded & The Matrix Revolutions(The Wachowski Brothers, VS)

10 Kill Bill (Quentin Tarantino, VS)

De Gouden Leeuw van Venetië 2001, geschreven en geregisseerd door Peter Mullan (titelrol in My Name Is Joe van Ken Loach), is naar verluidt een rauwe, striemende aanklacht van katholieke repressie door nonnen in het Ierland van de jaren zestig.

Een dramedy als een glas champagne, met Leo DiCaprio en Tom Hanks als prima hoofdrolspelers. Het verhaal is dat van Frank Abagnale Jr., die in de jaren zestig als 16-jarige begon aan een vijf jaar lange loopbaan als meesteroplichter en die later voor de FBI ging werken.

De maker van Billy Elliot verfilmde een script van David Hare naar Michael Cunninghams roman, met een suïcidale Virginia Woolf en haar boek Mrs. Dalloway als leidraad, en Nicole Kidman, Julianne Moore en Meryl Streep in de hoofdrollen. In maart mag u Moore bewonderen in Far From Heaven, Todd Haynes’ sublieme hommage-met-een- twist aan Douglas Sirk.

In februari is er Soderberghs puike Solaris, in oktober Joel & Ethan Coens Intolerable Cruelty, beide met George Clooney in de hoofdrol. Maar medio maart verschijnt de uitstekende debuutfilm van de acteur, naar de pseudo(?)-autobiografie van tv-producer en CIA-killer Chuck Barris. Het script is van Charlie Kaufman, die na Being John Malkovich ook zijn grappige Adaptation door Spike Jonze liet verfilmen, met Nicholas Cage als twin lead (diens regiedebuut Sonny moet ergens dit jaar de ketting sluiten).

Zhang cast Jet Li, Maggie Cheung en Tony Leung Chiu Wai en herenigt Shanghai en Hong Kong in wat ‘het beste Aziatische epos ooit’ wordt genoemd. Cheung en Leung duiken (wellicht in Cannes) ook op in Wong Kar-wais toekomstfilm 2046, die zware perikelen kende met de Japanse steracteur Takya Kimura. Uit Japan komt in de lente trouwens Dolls, Takeshi Kitano’s met bunraku-poppentheater en visuele pracht bezwerende liefdesparabel.

Filmduivel Ozon slaat na Sous le sable zijn tweede slag met Charlotte Rampling, de sfinx van Europa’s seksueel perverse provocinema uit de jaren ’70 en ’80. Over deze in Londen gedraaide Franse productie, Ozons eerste Engelstalige werk, is weinig bekend, maar enkele stills zijn bijzonder fraai.

Nicole Kidman gaat na The Others en Birthday Girl opnieuw met een Europeaan in zee. Von Trier draaide voor deze Cannes-kandidaat, die speelt in een Rocky Mountains-stadje tijdens de jaren ’30, uitsluitend in de studio en op HDTV.

Wat ook het eindoordeel zal zijn, deze grootstadmozaïek moét gewoon een jazzy prent (in ruime zin én scope) worden. Hopelijk is het (ergens in mei) ook de poporkaan die de cultus van Braaf, Bekend en Boring met de V van Voorgoed wegblaast. Avanti pop-ulo!

Niet alleen vindt in december met The Lord of the Rings: The Return of the Kingde Tolkientrilogie haar einde, medio mei en begin november wordt ook de Matrix-cirkel gesloten. Neo, Morpheus en Trinity moeten eerst Zion van de vernietiging behoeden (en ja – gejuich – Monica Bellucci is van de partij).

Uma Thurman is The Bride, David ‘Kung Fu’ Carradine is Bill, de bruidegom en leider van een groep ninja-killerteven die haar op een vijfjarige coma trakteert. Of: bloody female revenge, een hulde aan de Hongkongse Shaw Brothers-studio, en de meest verwachte film van het jaar (bij ons in december). ‘See you in Cannes in 2003’, zei God vanuit Peking aan de Miramaxfamilie in Cannes 2002. ‘We’ll be the easiest people to spot because we’ll be carrying the Palme fucking D’Or.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content