SAM PECKINPAH
VS 1969, MET WILLIAM HOLDEN, ERNEST BORGNINE, ROBERT RYAN. 23.30 – BBC 2
‘A brutal picture that was by several thousand red gallons the most graphically violent western ever made and one of the most violent movies of all time’, schreef The New York Times over dit meesterwerk bij de dood van Peckinpah in 1984. Eind de jaren 60 stond Bloody Sam zo goed als op de zwarte lijst in Hollywood, vanwege zijn onhandelbare, onder drank en coke lijdende gedrag. Maar van het nieuwe Warner-productiehoofd Kenny Hyman (producent van The Dirty Dozen) kreeg hij een artistieke vrijgeleide. En Peckinpah draaide meteen een van de sleutelfilms van het genre, onder meer dankzij de hondsbrutale, grafisch expliciete shoot-outs met visionair slowmotiongeweld. Van de bloedige openingsscène, waarin de Texaanse stad San Rafael tijdens een bankoverval uitgemoord wordt, tot de orgiastische finale, een slachtingballet op de militaire basis in het Mexicaanse Agua Verde: er gaat een ruwe poëtische schoonheid uit van deze fatalistische, genrevernieuwende westernelegie met oogverblindende Widescreen-composities van Von Sternberg-cameraman Lucien Ballard. Peckinpahs revolutionair en ultragewelddadig epos over de codes van loyaliteit, eer en vriendschap tussen een bende macho-outlaws die in het door de burgeroorlog verdeelde Mexico de dood tegemoet rijden, is ook een triomf van ritmische montagekunst. Met zijn 3643 cuts staat The Wild Bunch, voor velen een metafoor voor het donkere Nieuwe Amerika dat toen een oorlog in Vietnam uitvocht, nog altijd aan de top als een van de films met de meeste individuele cuts.
Signs ** M. Night Shyamalan (VS 2002). Net zoals The Sixth Sense en Unbreakable situeert Signs zich in het genre van de spirituele huiverfilm. Plots merkt ex-priester en landbouwer Mel Gibson vreemde cirkels in zijn graanvelden. H.G. Wells loert om de hoek in dit in Pennsylvania gesitueerde sf-drama dat vooral opvalt door zijn spooky sfeer. (21.10 – VT4) Lone Star **** John Sayles, VS 1996. Een broeierig grensstadje in de Tex-Mex-woestijn onder controle van sheriff Chris Cooper en een 40 jaar oud lijk dat plots gevonden wordt: meteen kan Sayles’ moreel geladen doos van Pandora open voor een exploratie van verleden, corruptie en raciale spanningen (22.40 – Kanaaltwee) Angel at the Right ** Jamshed Usmonov, Tadzjikistan-IT-CH-FR 2002. Magische, tragikomische dorpsfabel – het in zacht winterlicht badende Tadzjiekse plattelandsdorp Asht – met discrete antropologische documentaire toets over een verachtelijke kleine bandiet en machobink. Het eerste deel van een tweeluik. (01.30 – Arte)
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier