Geïmporteerde clichés – Serviër Srdan Golubovic levert ondanks drie banale basisingrediënten – een terminaal ziek kind,twee wanhopige ouders en een moreel dilemma – een meeslepende thriller af. Zijn geheim? Een stevig snuifje couleur locale en enkele rake fysieke én emotionele klappen.
**
Srdan Golubovic met Nebojsa Glogovac, Natasa Ninkovic, Miki Manojlovic
Mladen en Marija, een bouwkundig ingenieur en een lerares Engels in het hedendaagse Belgrado, zijn gelukkig. Echt breed hebben ze het niet, maar hun energieke zoontje Nemanja – een talentvol zwemmer en een begenadigd tekenaar – doet hen hun financiële zorgen vergeten. Dan blijkt dat het kereltje een terminale hartafwijking heeft, met als enige oplossing een peperdure operatie in een Berlijns hospitaal. Ten einde raad plaatst Marija een financiële noodkreet in de plaatselijke kant. Aanvankelijk reageert er niemand, maar na enkele weken rinkelt de telefoon. ‘Ik betaal de operatie van je kleine als jij voor mij iemand van kant maakt’, klinkt het aan de andere kant van de lijn. Mladen haakt in en begint te tobben.
In Tinseltown zou een gelijkaardig scenario onmiddellijk tot een mak melodrama gladgeschaafd worden, met de parelwitte tanden van Nicolas Cage en Julia Roberts in de belangrijkste rollen. Serviër Golubovic gooit het – grotendeels – over een andere boeg. Hij situeert deze neo-noir immers in een beklemmend labyrint van kleine kamers en verlaten straten. Wanneer de initieel sullige protagonist over de rooie gaat, reageert hij zo furieus dat je even denkt dat hij naast zijn eigen woonkamer ook de bioscoopzaal kort en klein zal slaan. En het aangrijpendste moment vindt niet plaats aan het ziekbed van zoonlief, maar tijdens een stille autorit huiswaarts. Bovendien krijgen de littekens die de Milosevic-dictatuur heeft nagelaten een steeds prominentere rol.
Golubovic begeeft zich jammer genoeg een paar keer toch op platgetreden Hollywoodpaden. De geaffecteerde vertolking van de kindacteur staat in schril contrast met de doorleefde prestaties van volwassen hoofdrolspelers Nebojsa Glogovac en Natasa Ninkovic. Bij vlagen krijgt een opdringerige hippe camera- en montagestijl de bovenhand. En bepaalde verhaalelementen blijven onlosmakelijk verbonden aan de films waarvoor je VT4 te allen tijde probeert te vermijden. Toch blijft The Trap – originele titel: Klopka – een onderhoudende en spannende thriller van een niveau waaraan de meeste hedendaagse genregenoten uit de VS niet kunnen tippen.
Steven Tuffin
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier