DAVID LYNCH

VS 1999, MET RICHARD FARNSWORTH, SISSY SPACEK, HARRY DEAN STANTON. 23.50 – NED 3

Een rechtlijnige roadmovie op grasmaaiersnelheid? Yep, en alsof dat nog niet vreemd genoeg is, het is ook de film die Lost Highway opvolgt, Lynch’ surreële schizofrene nachtmerrie waarin hypnotiserende beelden van nachtelijke autoritten door de woestijn verknipt zaten. In 1994 haalde Alvin Straight, een taaie 73-jarige landbouwer uit Laurens, Iowa de krantenkoppen toen hij per grasmachine 386 kilometer ver naar Wisconsin trok om er zijn broer te bezoeken die op sterven lag en die hij al meer dan tien jaar niet meer gesproken had. Straight – ingetogen vertolkt door de Oscargenomineerde Richard Farnsworth in wat zijn laatste rol zou worden – had geen vertrouwen in het openbaar vervoer en had ook geen rijbewijs. Dus sprong hij op zijn John Deere-machine en reed hij er in een slakkentempo van acht kilometer per uur naartoe. Lynch’ partner, monteuse en coproducente Mary Sweeney was de drijvende kracht achter dit project, een ontroerende spirituele odyssee met Norman Rockwell-allures over ouderdom en de familie. Maar onder het motto ‘Als je langzaam gaat, zie je ook meer’, stopt hij in deze zonnige, realistische kroniek en idyllische ode aan de Midwest ook enkele bevreemdende lynchiaanse interludiums, al blijft dit, om een Amerikaanse recensente te parafraseren, toch vooral een aandoenlijk betoog over een Amerika dat ook op een andere manier ‘ wild at heart’ is.

Bamboozled H Spike Lee, VS 2000. Racisme en Spike Lee: ook in deze regelmatig bijtende satire op rassenwaan tackelt Lee dat thema met de voet vooruit. Maar subtiel kan je zijn polemische komedie over een zwarte scenarist die een provocerende tv-show vol stereotypen en vooroordelen over blackfaces lanceert, niet bepaald noemen. Lee doolt ook stilistisch, al is zijn collage op het einde van fragmenten uit oude tv-shows openbarend. (23.50 – Canvas) l Keys to Tulsa H Leslie Greif, VS 1997. Een boeiend script en een ambitieuze cast (James Spader, James Coburn, Eric Stoltz en Cameron Diaz), en toch is deze poging tot tarantineske thriller noir niet volledig geslaagd. De reden? Niet scherp genoeg en vooral een te zwakke visuele drive (22.25 – Vitaya) l Sweet Sixteen HHHH Ken Loach, GB-D-Sp 2002. De bijna 16-jarige Glasgowse ket Liam jaagt een grote droom na: een wooncaravan, met zicht op de Clyde-rivier, voor zijn moeder als ze vrijkomt. De drugshandel is de kortste weg om aan het geld te geraken. Aangrijpende tragikomische humane kroniek, met een grimmige scheut humor, door Loach met dezelfde subtiele kracht gevat als indertijd zijn vroege meesterwerk Kes. (00.30 – Arte)

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content