Eyes Wide Shut (1999) en Full Metal Jacket (1987) behoefden nog geen digitale poetsbeurt, maar de zes oudste films in de verzameling werden digitaal gerestaureerd en heropgenomen. …
Films: **** Extra’s: *** (Warner Home Video)
Eyes Wide Shut (1999) en Full Metal Jacket (1987) behoefden nog geen digitale poetsbeurt, maar de zes oudste films in de verzameling werden digitaal gerestaureerd en heropgenomen. Daar profiteert vooral Barry Lyndon (1975) van. Met zijn adembenemend gekadreerde pastorale landschappen en interieurs gedraaid bij natuurlijk kaarslicht (waarvoor Kubrick speciaal snelle lenzen liet ontwerpen) oogt deze Thackerayverfilming over een achttiende-eeuwse schelm nu meer dan ooit als de mooiste kostuumfilm uit de filmgeschiedenis.
Van de meeste films wordt het originele bioscoopformaat gerespecteerd (gaande van 1.59:1 tot 2.21:1), maar van Kubricks laatste drie films krijgen we de 1.33:1-verhouding die perfect overeenstemt met uw (niet-breedbeeld) televisie. Toch werd de oorspronkelijke beeldcomposities geen geweld aangedaan omdat Kubrick zwoer bij de beeldverhoudingen van de zogenaamde ‘Academy’verhouding (de standaardverhouding van het filmkader) en hij veel meer een mise-en-scène in de diepte voerde (met zeer expressieve diagonale composities) dan gebruikmaakte van horizontale perspectieven (met 2001: A Space Odyssey uit 1968 als grote uitzondering).
Hoezeer de films zelf de aanschaf van deze dvd-box dubbel en dwars verdienen, de Kubrickfanaat zal moeten betreuren dat het met de extra’s maar povertjes is gesteld. Dr.Strangelove (1963), waar recent een special edition van verscheen, is ruim voorzien van bonusmateriaal (twee documentaires en korte interviews met acteurs); The Shining (1980) komt vergezeld van de onthullende en onthutsende documentaire van Kubricks dochter Vivian (waarin je echt ziet hoe Kubrick een totaal hysterische Shelley Duvall terroriseert); voor Eyes Wide Shut doen Cruise, Kidman en Spielberg hun mond wijd open. De vijf overige films moeten het stellen met een trailertje.
Toen de recensent van The New York Times deze box een gemiste kans noemde wegens het ontbreken van bijkomend materiaal zoals outtakes en video-analyses, kreeg hij prompt een brief van een verontwaardigde Jan Harlan, zwager en dertig jaar lang medewerker van Kubrick. ‘ Include outtakes? The Dr.Strangelove pie fight?‘ vroeg Harlan retorisch, verwijzend naar een slapstick-taartengevecht dat weinig stervelingen hebben gezien. ‘ Stanley would not have wanted me to include these. I know. And who am I to go against his wishes?‘
Harlan verzette zich ook tegen bonusmateriaal waarin experten of medewerkers Kubricks werk ontleden, omdat de regisseur dat zelf vertikte, met als credo:’ It’s not a message I ever intend to convey in words.‘ Wat maar een zwak argument is, want de kunstenaar is vaak het slechtst geplaatst om zijn eigen werk kritisch door te lichten. Bovendien laat het dvd-medium toe om films ook écht op hun visuele en filmische kwaliteiten te analyseren. Het gebrek aan onuitgegeven materiaal (van een aantal Kubrickfilms bestaan diverse versies; de regisseur bleef zijn films bijwerken, soms tot na hun eerste release) bewijst dat Kubrick ook vanuit het graf, via de blinde loyaliteit van Harlan, controle over zijn films en imago blijft uitoefenen. De gebreken in deze dvd-uitgave passen dan weer perfect in het Kubrickplaatje.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier