HOWARD HUGHES
VS 1943-1947, MET JANE RUSSELL, WALTER HUSTON, THOMAS MITCHELL. 14.05 – BBC 2
Met de western The Outlaw werd een hoofdstuk afgesloten en een nieuw aangesneden: de seks deed zijn intrede in het meest traditionele en conservatieve Amerikaanse filmgenre. Multimiljonair, rokkenjager en RKO-studiobaas Howard Hughes had deze door Citizen Kane-cameraman Gregg Toland in schitterend zwart-wit gefotografeerde western vooral gedraaid om zijn nieuwe sensationele ontdekking te lanceren: Jane Russell. Het waren haar gewaagde seksposes die de censuurridders en de Catholic Legion of Decency in de gordijnen joegen. Toen een rechter in Maryland de schandaalfilm verbood, zei hij dat de borsten van Russell over de film hingen als ‘a thunderstorm spread over a landscape‘. Hughes, die na tien dagen het roer van Howard Hawks overnam omdat die Sergeant York met Gary Cooper kon draaien, haalde hem onmiddellijk na de première uit de release om hem drie jaar later na een fel gehypte publiciteitscampagne in een miniem nieuw gemonteerde versie opnieuw uit te brengen. Memorabel is het ironische The Outlaw echter niet. Het script van Hawks-medewerker Jules Furthman haakt weinig opwindend in op een conflict tussen Pat Garrett, Doc Hollywood en Billy the Kid over een gestolen prijspaard en de zwoele Mexicaanse Russell. Maar de eerste film die de morele productiecode van het Hays Office had uitgedaagd, was een feit.
Meurtres H Richard Pottier, FR 1950. Fernandel, hier in zijn eerste dramatische rol, was al een ster, maar de piepjonge theateractrice Jeanne Moreau liet zich ook opmerken in dit psychologische drama over euthanasie als rebelse juffrouw die zich afzet tegen een conformistische, hypocriete bourgeoisfamilie uit Aix-en-Provence (15.05 – Arte) l Les âmes fortes HH Raoúl Ruiz, FR-B-CH 2001. De barokke veelfilmer Ruiz grijpt Jean Giono’s uitsluitend in dialogen geschreven klassieke roman aan voor een verraderlijk academische kostuumfilm vol elegante scopebeelden waarin elk psychologisch romantisme verworpen wordt. Een soort filosofische 19e-eeuwse fabel over de relativiteit van de waarheid, opgebouwd rond de ambigue motieven van een mysterieus zwanger boerenmeisje, vertolkt door topmodel Laetitia Casta (22.55 – La Deux) l Topsy-Turvy HHHH Mike Leigh, GB 1999. Heerlijke duik backstage bij de productie van een komische Gilbert en Sullivan-opera in het Victoriaanse Engeland. Een op het eerste gezicht vreemde film voor Leigh, maar hij legt hier bedreven en met veel humor en naturel de complexe sociale structuren tijdens het creatieve scheppingsproces bloot: een wereld die hij kent, want al zijn films komen tot stand na intensieve workshops. (23.30 – BBC 2)
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier