THE MASTER AT WORK

THE USUAL SUSPECTS

Christopher McQuarrie, scenarist-regisseur van Jack Reacher, over zijn vorige films.

THE USUAL SUSPECTS (1995 – SCENARIO)

HET VERHAAL Een kleine crimineel wordt door de politie ondervraagd na een slachtpartij op een boot. Zijn uiteenzetting wordt met de minuut complexer.

‘Regisseur Bryan Singer en ikzelf hadden nooit gedacht dat ons langspeelfilmdebuut zo’n succes zou worden. We hadden de film in de eerste plaats voor onszelf gemaakt, de rest van de mensheid was bijzaak. Uiteindelijk groeide de prent uit tot een bescheiden boxofficehit en leverde ze mij de Oscar voor het beste scenario op. Dat succes bleek zowel een vloek als een zegen. Plots werd ik gevraagd om verschillende scripts te herschrijven, een job die ongelooflijk veel geld opbracht. Op creatief gebied bleef ik echter op mijn honger zitten. Na een tijdje daagde het me dat de studio’s niet geïnteresseerd waren in mijn originele ideeën. Ze deden simpelweg een beroep op me omdat ze hoopten dat ik een Usual Suspects-achtige touch aan hun projecten zou toevoegen.’

THE WAY OF THE GUN (2000 – SCENARIO EN REGIE)

HET VERHAAL Twee herrieschoppers vatten het plan op om een surrogaatmoeder te kidnappen die de baby van een invloedrijke man draagt.

‘Hoewel mijn regiedebuut ondertussen de status van cultklassieker bereikt heeft, ben ik er zelf niet meer zo trots op. De openingsscène (waarin een hilarische scheldpartij gevolgd wordt door een bloederige vechtpartij, nvdr.) kan nog door de beugel, maar de rest van de film vind ik te theoretisch. Ik waande me destijds een groot intellectueel en wilde dan ook al mijn ideeën in de film kwijt. Eentje daarvan had te maken met de absurditeit van de actiefilm. In dat genre kun je de protagonist de verschrikkelijkste dingen laten doen zolang je zijn daden maar iet of wat motiveert. Ik hield er geen rekening mee dat je met zo’n academische instelling het kijkplezier helemaal nekt.’

VALKYRIE (2008 – SCENARIO)

HET VERHAAL Een groep vooraanstaande nazi-officieren beslist Hitler te vermoorden om zo Duitsland van de totale ondergang te redden.

‘Zowel de bijna-dood als de redding van mijn carrière. Ik had jaren geprobeerd om dit project van de grond te krijgen, maar geen enkele studio wilde het me laten regisseren. Ik stond op het punt om mijn lier aan de wilgen te hangen toen Bryan Singer me zijn diensten aanbood. Nadien ging alles pijlsnel. Ik werd naast scenarist ook coproducent en maakte op die manier kennis met Tom Cruise. Het klikte meteen. We delen een zesde zintuig op het gebied van verhaalstructuren. De meeste scenario’s worden verknoeid omdat er te veel mensen met hun poten aan zitten. Tom beseft net als ik dat je een scenario best zo puur mogelijk houdt.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content