tour De force – De hoeveelheid merchandising en boeken rond George Lucas’ ruimtesaga is stilaan even oneindig als het heelal zelf. Maar deze kroniek over het ontstaan van de originele film dwingt vooral respect voor Lucas af.
J.W. Rinzler, Ebury Press, 362 blz., e59
‘ What’s all this ‘force’ shit?!’ Aldus richtte goede vriend Brian De Palma zich tot George Lucas na de preview van zijn intergalactische saga. De Palma was niet de enige die negatief reageerde op de visie die ‘Koning van de Houten Dialogen’ Lucas georganiseerd had. Meer: het Star Wars-project werd van bij het begin door heel Hollywood – waar niemand het scenario begreep – op de grootste scepsis onthaald. Het is de koppige strijd van Lucas om zijn droomproject te verwezenlijken, terwijl hij voortdurend moest improviseren omdat zijn film op technologisch gebied zo vernieuwend was, die dit nieuwe boek over de moeizame ontstaansgeschiedenis van Star Wars zo interessant maakt. Zoals Lucas het zelf zegt: ‘Het was als 180 kilometer per uur rijden met een goederentrein terwijl men de sporen nog voor je uit aan het leggen is.’
Als basis voor deze chronologische making of werd vertrokken van vijftig tot nu toe onuitgegeven en teruggevonden interviews die Lucasfilms marketing- en merchandisingdirecteur Charles Lippincott tussen 1975 en ’78 van cast en crew afnam. Auteur J.W. Rinzler is trouwens redacteur bij Lucasfilm. Dat geeft deze luxueuze verjaardagsuitgave, verlucht met honderden kleurenfoto’s, originele ontwerpen, schetsen en storyboards, iets van een officiële hagiografie. Hoewel dit lijvige boek een historische situering ontbeert en Rinzler nooit prijzen zal winnen voor zijn schrijfstijl, wordt er helder en tot in de kleinste details ingegaan op alle facetten van zowel het creatieve als productionele proces.
Dat Lucas zich liet inspireren door Flash Gordon, John Ford, Kurosawa of sf-pulp als Forbidden Planet: Star Wars-fans zullen er de wenkbrauwen niet bij fronsen. Maar het boek belicht ook de onverschilligheid van studio Fox, de invloed van de conceptuele designs en schilderijen van Ralph McQuarrie op de look van de film en de problemen die ontwerper John Barry inzake schaal en complexiteit van de sets moest overwinnen. En het blijft boeiend om te lezen hoe Lucas zijn trucagefabriek Industrial Light & Magic in een loods uit de grond stampte – een bedrijf dat het aanzien van de entertainmentindustrie zou veranderen.
Luc Joris
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier