THE LOST MOMENT
MARTIN GABEL
VS 1947, MET ROBERT CUMMINGS, SUSAN HAYWARD, AGNES MOOREHEAD. 14.35 – BBC 2
The Wings of the Dove, The Portrait of a Lady, The Innocence, The Heiress en The Bostonians: het zijn slechts enkele van de rits filmbewerkingen van de romans van de New Yorkse schrijver en halve Europeaan Henry James. The Lost Moment is gebaseerd op The Aspen Papers, een korte roman uit 1888. Het is meteen de enige film van theaterregisseur en acteur Martin Gabel. Volgens James-kenners heeft dit psychodrama meer gemeen met de sinistere dreiging van Jack Claytons spannende The Innocence dan met het plechtig academische sfeertje van Ivory’s The Bostonians. Een New Yorkse uitgever (Robert Cummings, Grace Kelly’s minnaar in Hitchcocks Dial M for Murder) gaat in Venetië op zoek naar de verloren liefdesbrieven van een 19e-eeuwse dichter, die op mysterieuze wijze verdwenen is. Hij raakt er in de ban van een gewezen minnares van de poëet, een honderdjarige blinde vrouw die in een huis woont dat gerund wordt door haar schizofrene nicht. Agnes Moorehead, moeder Kane in Citizen Kane, zit verstopt achter een opmerkelijke make-up als het oudje en Susan Hayward, de met een Oscar bekroonde ster van Robert Wise’s grimmige rechtsdrama I Want to Live!, is ideaal gecast als de strenge, krankzinnige nicht. De duistere, neurotische sfeer van dit Venetiaanse mysteriedrama over seksuele spanningen en schizofrenie wordt evenwel enorm geholpen door de fotografie van Hal Mohr, de man verantwoordelijk voor de visueel indrukwekkende look van William Dieterle’s en Max Reinhardts A Midsummer Night’s Dream.
8 Femmes *** François Ozon, FR-IT 2002. 8 Femmes – volledig in studio opgenomen en met een rits coryfeeën als Catherine Deneuve, Isabelle Huppert en Fanny Ardant in de hoofdrol – begint even onschuldig als Bambi, maar evolueert vrij snel tot een geperverteerd melodramatisch moordmysterie. Niets is wat het lijkt in deze op en top vrouwelijke whodunit vol bruuske plotwendingen en vrolijke zang- en dansnummertjes, waarin Ozon thema’s als frigiditeit, ontrouw, lesbische liefde, macht, nijd en afgunst bespeelt (20.50 – Antenne 2) The Recruit * Roger Donaldson, VS 2003. Dynamische maar formuleachtige spionagethriller die het imago van de CIA moest oppoetsen. Een wederom opgefokte Pacino speelt een pastiche van zichzelf en krijgt présencebeest Colin Farrell als tegenspeler (0.50 – La Deux) Alien Love (0) Jon Krol. Superonbenullige sciencefictionkomedie die naam niet waardig, over een buitenaards wezen dat door de regering op de hielen gezeten wordt en daarom voortdurend een nieuw menselijk lichaam nodig heeft. (01.20 – BBC 1)
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier