PRINSES DER DUISTERNIS – Stort je in een nieuw avontuur met Prinses Zelda en bind de strijd aan met het schemerduister.

NINTENDO

WII, GAMECUBE

GAMEPLAY: 8,5 – GRAFIEK: 8 – GELUID: 8,5

‘The Legend of Zelda’ was een visionaire titel: sinds zijn lancering in 1987 is de fantasyreeks rond het prinsesje ook tot een legendarische game uitgegroeid, en niet alleen bij Nintendofanaten. Zoals dat gaat met legendes hebben ze het niet makkelijk om aan de hooggespannen verwachtingen te blijven voldoen, en de jongste aflevering, Twilight Princess, werd dan ook vaker uitgesteld en meer gehypet dan elke voorganger. Dat Zelda dit keer ook nog eens werd opgevoerd als het (onofficiële) paradepaardje van Nintendo’s gloednieuwe Wii-console, maakte het er alleen maar spannender op.

Zoals in elke Zelda worden de prinses en het fantasyland Hyrule weer belaagd door een op werelddominantie belust Kwaad. U weet wat u te doen staat: de groene muts van Zelda’s elfachtige sidekick Link opzetten en zorgen dat de prinses geen haar gekrenkt wordt. Link wordt op zijn beurt bijgestaan door Midna, de brutale versie van Tinkerbell die de weg toont en ook helpt wanneer het gezelschap tegenover op het eerste gezicht onoverkomelijke vijanden of puzzels komt te staan.

Twilight Princess is een aangenaam lang actie-avontuur, waarin je aandacht wordt verdeeld over gevechtssituaties, puzzels en een handjevol minigames. In zijn gewone vorm staat Link zijn mannetje met zwaard en schild, pijl en boog of een enterhaak – voor die minder bereikbare plekjes. Maar waar het dreigende ‘Twilight’, een mysterieus schemerduister dat steeds meer van het land opslokt, van gewone stervelingen willoze zombies maakt, verandert het Link in een wolf met een scherpe neus die ook tot indrukwekkende sprongen in staat is.

The Legend of Zelda is een Wii-game waarin bijna alle actie aangestuurd wordt met de bewegingsgevoelige controllers: bij het zwaardvechten is je rechterhand je zwaard en je linker je schild. Boogschieten of vissen doe je net als in het echt. Na even wennen voelt de aansturing heel natuurlijk en intuïtief aan; ook al is het vechten iets te makkelijk en lijken sommige minigames louter aan het spel toegevoegd om die bewegingsgevoelige opties in de verf te zetten. The Legend of Zelda: Twilight Princess maakt een geslaagde maar – op de aansturing na – weinig gedurfde overstap naar de volgende generatie consoles. Grafisch hoef je geen hoogstandjes te verwachten, maar de typische stijl, de charme en een dosis emotie garandeert zowel trouwe fans als nieuwkomers een Zelda pur sang.

Raf Picavet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content