in de ban van de marketing

Hollywood als centrum van de filmindustrie is bijna verleden tijd. Volgens de auteur van dit boek gaf film- én marketinggenie Peter Jackson het nekschot.

Kristin Thompson, University of California Press, 400 blz.

Volgens Kristin Thompson, Tolkienfan en filmhistorica met reeds enkele boeken op haar naam, is The Lord of the Rings one of the most important films ever made’. En dan doelt Thompson niet in de eerste plaats op de artistieke merites van Peter Jacksons trilogie, maar op de impact van het LOTR-fenomeen op de wereld, Nieuw-Zeeland, de filmindustrie en de onafhankelijke filmmakerij in het algemeen. Jacksons drieluik heeft niet alleen het fantasygenre nieuw leven ingeblazen; samen met de opkomst van nieuwe technologieën en media als dvd, internet en videogames heeft het ook de manier van films maken en aan de man brengen en de relatie van Hollywood met zijn publiek ingrijpend veranderd.

In die zin leest haar boeiende en vlot geschreven diepteanalyse – noem het een academische round-up – als een interessante making of van een prestigieuze blockbuster. Thompson staat stil bij de moderne facetten van het filmproces, van de productie en de marketing tot de licentie van afgeleide producten. Ze begint bij de deals over de rechten en de gok van New Line om in zee te gaan met een excentrieke regisseur van lowbudgetsplatterfilms die LOTR bovendien ver van Hollywood in zijn achtertuin in Nieuw-Zeeland wil draaien. Waarna ze met veel zin voor detail ingaat op Jacksons excentrieke aanpak, de prestigieuze over design en de uitbouw van de franchise.

Vooral aan dat laatste aspect besteedt Thompson vele pagina’s, alsof ze niets maar dan ook niets over het hoofd wil zien. Ze schetst nauwkeurig het ontstaan en de werking van fansites zoals TheOneRing.net en hun onschatbare waarde als (gratis) publiciteitsinstrument. Alweer is het Jackson die eerst de argwaan van de studio moet wegmasseren en die als geen ander het potentieel van dergelijke sites, making of-documentaires (LOTR is het best gedocumenteerde filmproject ooit) en de loyauteit van de fans begrepen heeft: hij gaf ze het gevoel dat ze tot de filmcrew behoorden. Als je weet dat Jackson erin is geslaagd die franchise ook creatief te controleren, dan klinken zijn woorden ‘ this is the biggest home movie in the world’ – een verwijzing naar zijn eigen studio-infrastructuur in Wellington ofte ‘Wellywood’ – verre van hol.

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content