VLIEGANGST ‘THE FLY’ IS HET HOOGTEPUNT VAN CRONENBERGS BODY HORROR, EN Dé REDEN DIE U ZOCHT OM VANAF NU ZONDER SCRUPULES EEN VLIEG DOOD TE SLAAN.
DAVID CRONENBERG
VS 1986, MET JEFF GOLDBLUM, GEENA DAVIS, JOHN GETZ. DINSDAG 29 JUNI 21.05 – KanaalTwee
The Fly ****
De enige, juiste keuze voor deze avond op KanaalTwee is The Fly. De wereldvreemde wetenschapper Seth Brundle heeft een hekel aan zich verplaatsen. Hij vindt dan maar ’teleportatie’ uit, de moleculaire afbraak van een object in een telepod gevolgd door zijn wedersamenstelling in een andere telepod. De sleutel tot levende materie heeft hij echter nog niet ontdekt, tot de knappe journaliste Veronica hem alles leert ‘about the flesh’en hij een doorbraak forceert. De ontdekking van vleselijke liefde betekent echter ook een barst in de emotievrije wetenschapspraktijk en in een roes van jaloezie en alcohol besluit het genie zichzelf te teleporteren. Met hem in de telepod kruipt echter een specimen van de Musca domestica Linn: de huisvlieg. Cronenbergs radicale revisie van Kurt Neumanns horrorklassieker uit 1958 is niet alleen zelf een klassieker van het genre, of een summum van klassieke prosthetic effects (voor CGI daarmee komaf maakte), het is ook het hoogtepunt van zijn – door vreselijke mutaties en metamorfoses gekenmerkte – body horror (zijn volgende film Dead Ringers lijkt wel de bewust gekozen antithese). ‘What’s happening to me? Am I dying?’vraagt Brundle zich af als zijn met een vlieg gefusioneerde lichaam aan een gruwelijke ontbinding lijkt te beginnen en er zich onderhuids een ander wezen manifesteert. ‘I’m an insect who dreamt he was a man and loved it,’ spreekt Brundle- fly uiteindelijk, ‘but now the dream is over and the insect is awake.’De metamorfose is onomkeerbaar, want Seks leidt Cronenbergiaans naar Dood in deze hartverscheurende liefdestragedie. Goldblum zet de rol van zijn leven neer, knap bijgestaan door zijn toenmalige échte liefde Davis. ‘We all thought Jeff should have gotten an Oscar’, zei de huivermeester. Briljante, naar grootse opera verwijzende score van Howard Shore, die – het is een primeur – voor de Los Angeles Opera, geleid door Placido Domingo, met Cronenberg en dramaturg David Henry Hwang ( M. Butterfly) The Fly tot een opera zal verwerken. Niet te missen. Jo Smets
Jo Smets
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier