Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

BRUG DER MOORDEN – De Deense misdaadserie ‘The Bridge’ haalt net niet het niveau van ‘The Killing’, maar is wel een waardige opvolger.

Reeks: ***

Extra’s: (Lumière)

REEKS Eén brug, twee landen, twee lichaamsdelen: zo begint The Bridge, een nieuwe, uitstekende misdaadserie uit het land van The Killing en andere weinig opbeurende reeksen over ’the evil men do’. Als op de kilometerslange Oresundbrug, die Denemarken met Zweden verbindt, het licht plotseling uitvalt, lijkt dat een banale storing in de elektriciteitstoevoer. Wanneer de lampen weer aangaan, ligt er op de weg het lijk van een Deens gemeenteraadslid, netjes verdeeld tussen de twee landen. Zo moeten een Deense en een Zweedse rechercheur samen op zoek naar de man die de onfortuinlijke vrouw daar heeft neergelegd. De moord is nog maar het begin: de psychopaat in kwestie lijkt vast van plan om allerlei wantoestanden in de maatschappij – zoals het daklozenprobleem of het feit dat respectabele bedrijven zich met kinderarbeid inlaten – aan te klagen. Hij doet dat op een uiterst intelligente manier, met behulp van de allernieuwste technologie.

De start van The Bridge is erg sterk: in de eerste helft worden tientallen personages geïntroduceerd en moet je samen met de rechercheurs Martin Rohde en Saga Norén trachten de puzzel in elkaar te passen en je weg te vinden in een ingewikkeld kluwen van verhalen en verdachten. De reeks heeft weliswaar een hoog Se7en-gehalte, maar de spanning wordt heel efficiënt opgebouwd. Spijtig genoeg kunnen de scenaristen het tempo en de complexiteit niet tot het einde van deze tien afleveringen volhouden: de uiteindelijke ontknoping is zelfs redelijk simplistisch, gezien alles wat eraan vooraf is gegaan. Een tweede schoonheidsfoutje is het personage van Saga Norén, een Zweedse vrouwelijke rechercheur die een beetje contactgestoord is en met haar onbeholpen gedrag haar collega’s danig op de zenuwen werkt. Helaas geldt hetzelfde voor de kijker, want het personage is zo overdreven dat het op den duur ongeloofwaardig wordt: wellicht wilden de makers met Norén wat extra kleur aan de reeks geven, maar de vele plotwendingen indachtig hadden ze die moeite niet hoeven te doen. Enfin, het niveau van The Killing haalt The Bridge dus net niet, maar voor wie Sarah Lund begint te missen, is dit wel een waardige opvolger. Geen extra’s.

FOCUS TRAKTEERT

Win 10 exemplaren van The Bridge. Zie pagina 8.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content