TECHNOROMMEL

Dimitri Dewever medewerker Trends

Een onstabiel buitenaards goedje vormt de inzet van de strijd tussen een paramilitaire groepering en vier huurlingen in het onbezielde Fuse.

ACHTERGROND De makers van de felgesmaakte platformreeks Ratchet & Clank én de retrosciencefictionserie Resistance ontwikkelen sinds kort niet langer exclusief voor PlayStation. Drie jaar geleden kondigden ze met Overstrike hun eerste multiplatformtitel aan. Dat spel is inmiddels herdoopt tot Fuse en ruilde zijn oorspronkelijke cartoonlook in voor rauwe ernst. Een verkeerde beslissing, zo blijkt. Wat destijds een veelbelovende titel was, is gedegradeerd tot een gemiste kans. Het kloppende hart van de game ligt onvindbaar diep begraven onder de commerciële toegevingen en het dertien-in-een-dozijnformulewerk. VERHAAL Een geheim laboratorium in de VS experimenteert er lustig op los met Fuse, een buitenaardse energiebron die ooit aan boord van een neergestorte ufo aangetroffen werd. Het hoogtechnologische wapentuig en de biochemische oorlogstoepassingen die met de brandstof ontwikkeld worden, dreigen nu in handen te vallen van een terroristische paramilitaire eenheid. De overheid stuurt een speciaal vierkoppig team om te voorkomen dat de geheimen van het goedje in de verkeerde handen vallen. De speler kan alleen of met twee tot drie vrienden (online) in co-op deelnemen aan de guerrillastrijd. CONCEPT Elk personage beschikt over speciale vaardigheden en een Fuse-wapen: Dalton Brooks heeft een speciaal kogelvrij schild waarmee hij in het heetst van de strijd zijn kompanen kan beschermen; Jacob Kimble is de sluipschutter van dienst en opereert het liefst van op afstand; Naya Devereaux kan zwarte gaten creëren en tijdelijk onzichtbaar worden en Izzy Sinclair is in staat om rivalen in bevroren kristallen te veranderen. Wie solo speelt, heeft de mogelijkheid om tijdens gevechten van personage te switchen. Een leuke toevoeging, ware het niet dat de computergestuurde teamgenoten zich overvloedig bezondigen aan chaotisch geklungel en swappen onmogelijk is wanneer je gewond bent. VERDICT Met Fuse levert het Amerikaanse Insomniac zijn slapste game af sinds het ontstaan van de studio in 1996. Het banale verhaal mist vorm, eigenheid en diepgang. De futuristische wapens hebben meer identiteit dan de bordkartonnen hoofdpersonages. Zelfrelativerende humor valt nergens te bespeuren: de serieuze toon vloekt met de inhoud van de game, waardoor de actie en verwikkelingen vaak onbedoeld lachwekkend overkomen. Dat wil niet zeggen dat er nergens plezier te beleven valt aan de vele (online) gevechten, maar Fuse draagt zo goed als niets memorabels bij tot het oververzadigde shootergenre.

FUSE

PLAYSTATION 3, XBOX 360

ELECTRONIC ARTS

GAMEPLAY **

GRAFIEK ***

GELUID ***

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content