Vereinigte Bühnen Wien – Stage Holding. Vanaf 7 december in Neue Flora, Stresemann- straße, Hamburg (Duitsland). Tickets: tel. + 49 041 31 69 72 366 of via www.stageholding.de.

In de herfst van 1997 opende in Wenen een musical die al vlug een cultstatus zou verwerven: Tanz der Vampire. Het scenario was van liedjestekstschrijver Michael Kunze en de Poolse filmregisseur Roman Polanski, waarbij ze diens hilarische horrorparodie The Fearless Vampire Killers uit 1967 als uitgangspunt namen. Voor de muziek tekende de Amerikaan Jim Steinman, componist van onder meer Meat Loafs Bat out of Hell.

Tanz der Vampire vertelt het verhaal van professor Abronsius die samen met zijn assistent Alfred in Transsylvanië vampiers opspoort om ze te doden. Als een meisje door oppervampier graaf von Krolock wordt ontvoerd, zoeken ze onderdak in zijn kasteel waar net voorbereidingen aan de gang zijn voor een groot dansfeest op… rock-‘n-rollmuziek.

De voorbije drie jaar lokte de show twee miljoen toeschouwers naar het Duitse Stuttgart en de organisatoren verwachten er bijna evenveel in Hamburg, waar het vampierbal in de winter opent. Zo unaniem het publiek is, zo verdeeld reageert de kritiek. Polanski en zijn ploeg zouden wel een visueel verbluffend spektakel hebben gemaakt, als musical zou Tanz der Vampire toch tekortschieten. De grote schuldigen zijn de soms ronduit zwakzinnige teksten en de muziek, een mengeling van rock, operette en disco waar acteur-zangers geregeld over struikelen. Er is ook maar weinig horror en humor te bemerken, wat precies de sterkste punten van de film waren.

Even opmerkelijk als het succes in Oostenrijk en Duitsland, is hoe het de Broadwayversie verging. Dance of the Vampires werd in New York een gigantische flop en sloot in januari al na pas twee maanden van 56 voorstellingen. Het betekende bijna het einde van de carrière van hoofdrolspeler Michael Crawford, Frank Spencer uit de BBC-serie Some Mothers Do ‘Ave ‘Em, die een musicalster was geworden door zijn vertolking in de musical The Phantom Of The Opera. Als het een troost mag zijn voor de makers: het is niet de eerste Europese musical die in de VS mislukt. Het kan de zeventigjarige Polanski ook maar weinig deren: ‘Als je de film goed vindt, zal je ook van de musical houden.’

DOOR wim smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content