KEN LOACH
GB-D-SP 2002, MET MARTIN COMPSTON, WILLIAM RUANE, ANNMARIE FULTON. 20.40 – ARTE.
‘Rode’ realist Ken zit dit jaar weer in Cannes met The Wind That Shakes the Barley, een drama over de Ierse burgeroorlog dat net als Sweet Sixteen geschreven werd door Paul Laverty, Loach’ vaste scenarist sinds Carla’s Song uit 1996. Laverty won vier jaar geleden op het festival de prijs voor het beste scenario voor dit gevoelige portret van een verdoemde adolescent. In vergelijking met zijn vroegere werk is Loach in deze tragikomische kroniek opvallend minder uitgesproken politiek militant of sociaal-radicaal. De nadruk ligt op de deterministische kijk op het lot van Liam, een bijna 16-jarige jongen uit de door werkloosheid geteisterde scheepswerf Greenock, een stedelijke agglomeratie op een twintigtal kilometer van Glasgow. Liam, een indrukwekkende Martin Compston die door Loach ter plekke van de straat werd geplukt, is slim en ondernemingsgezind, maar hij is ook pas van school gestuurd. Eén droom jaagt hij fanatiek na: zijn familie weer bij elkaar brengen en zijn moeder uit de handen van haar brutale vriend houden als ze vrijkomt. Liam wil voor haar ook een wooncaravan kopen, met zicht op de Clyde-rivier. De drugshandel is de kortste weg om aan het nodige geld te geraken, maar samen met zijn vriend Pinball (William Ruane), glijdt hij dieper en dieper in de criminaliteit af. Het strak vertelde Sweet Sixteen is een erg relevant sociaal fresco met een scheut grimmige humor, gedraaid in een elegante naturalistische stijl. Loach vat in deze aangrijpende tragikomische humane kroniek de wereld en het milieu van de goedhartige tiener met dezelfde subtiele kracht als indertijd in zijn vroege meesterwerk Kes.
Le vieil homme et l’enfant *** Claude Berri, FR 1966. Berri, zelf een kind van Joodse immigranten, debuteerde met dit ontroerende verhaal over de vriendschap tijdens WO II tussen een ondergedoken, achtjarig Joods jongetje (Berri ’s alter ego Alain Cohen) en Pépé, een oude antisemiet (een formidabele en zoals altijd onweerstaanbare Michel Simon) (15.10 – France 3) Life * Ted Demme, VS 1999. De New Yorkse bootleggers Eddie Murphy en Martin Lawrence hebben levenslang gekregen voor een moord die ze niet gepleegd hebben, en rotten weg in een staatsgevangenis in Mississippi. Weinig relevante, maar soms onderhoudende en aangrijpende tragikomedie van Blow-regisseur Demme. ‘ More likable then it sounds’ schreef The New York Times en dat is vooral te danken aan de vaak bitterzoete humor en de delicaat in de hand gehouden vertolkingen (0.35 – BBC 1).
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier