Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

BESCHULDIGDE, STA OP. NA ‘KASSABLANKA’ GOOIEN guy lee THYS EN ivan BOECKMANS met ‘Suspect’

GUY LEE THYS & IVAN BOECKMANS

Met Gène Bervoets, Karlijn Sileghem, Zoë De Roovere en Ellen Ten Damme

Suspect ****

Of Guy Lee Thys eindelijk volwassen is geworden, daar laten we het enfant terrible van het Vlaamse regisseursgild liever zelf over oordelen. Eén ding is in elk geval zeker: nooit eerder kwam Thys, hier opnieuw geflankeerd door de jonge coregisseur Ivan Boeckmans, zo beheerst en slim uit de hoek als in Suspect , een grimassende mediasatire die zich leep weet te vermommen als een liefdesverhaal vol incestueuze flirts, rancune en groteske uithalen richting media en justitie.

Centraal staat Rob de Koster (Gène Bervoets), wiens bezadigde burgerleventje plots overhoop wordt gehaald wanneer zijn 15-jarige stiefdochter Sandy (Zoë de Roovere) hem van seksueel misbruik beschuldigt. Geen hond blijkt in Robs onschuld te geloven, zelfs zijn vrienden en zijn vriendin niet, ook al zijn er amper bewijzen die Sandy’s beweringen kunnen staven. Rob belandt van de regen in de drop wanneer hij zowel de sensatiepers als de onderzoeksrechter achter zich aan krijgt – een fanatieke jeugdconsulente (Ellen ten Damme) heeft er namelijk een erezaak van gemaakt hem publiekelijk te kastijden.

Suspect is deels op autobiografische feiten gebaseerd: Guy Lee Thys werd vorig jaar zelf ten onrechte beschuldigd van kindermisbruik. Zijn persoonlijke gedrevenheid is duidelijk voelbaar. Er wordt fel uitgehaald naar media en justitie, die vaak genoeg hebben aan een gerucht om een heksenjacht te ontketenen tegen vermeende pederasten of seksisten.

Het is de boodschap die primeert in deze film; de emotionele raamvertelling over Rob, zijn labiele vriendin (een uitstekende Karlijn Sileghem) en zijn sexy stiefdochter die in een bevlekte driehoeksrelatie terechtkomen, is slechts bijkomstig. Toch ligt net hierin de kracht van Suspect verscholen: de film kent rake typeringen, beheerste vertolkingen (in tegenstelling tot sommige bijrollen) en fraai, handbewogen camerawerk dat de dubbelzinnige personages steeds dicht op de huid zit.

Als intrigerende mix tussen intelligente emo-cinema en schaamteloze exploitation is Suspect even ambigu als zijn antagonisten, van wie niemand overigens helemaal schuldig of onschuldig blijkt. Thys en Boeckmans, die samen eerder al het controversiële Kassablanka draaiden, laten het dramatische sérieux gaandeweg steeds meer opbotsen tegen onverholen satire, met alle karikaturen à la flamande , over-the-top performances en groteske kolder vandien. Deze hybride aanpak maakt Suspect net interessant, maar de film was nog efficiënter geweest indien zuiniger met de humor was omgeprongen, en de ironische afstandelijkheid achterwege was gebleven.

Suspect is geen onberispelijke film, maar bepaalde scènes zijn uitstekend, de dramatische kern overtuigt en de makers hebben het lef om maatschappelijke topics (pedofilie, massahysterie, sensatiezucht) met het nodige venijn te tackelen. Bovendien heeft Thys – politically incorrect and proud of it – met Boeckmans eindelijk een kompaan gevonden die zijn staccato-scenario’s tot een filmisch geheel weet te smeden. Na Kassablanka , een Romeo-en Julia-variant die multicultureel en racistisch Vlaanderen een spiegel voorhield, is Suspect het tweede bommetje dat Thys en Boeckmans op het zedige huisje der Vlaamse film weten te mikken. Laat de opstand beginnen.

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content