Na vier seizoenen valt het doek over ‘Battlestar Galactica’, de beste én meest miskende sciencefictionreeks van het afgelopen decennium. Hoofdrolspeler Jamie Bamber blikt terug. ‘Er komen nog altijd mensen naar me toe om te vragen waarom ik de laatste jaren nooit op tv te zien was.’

Wie is de laatste Cylon? Toegegeven: het is een iets minder prangende vraag als ‘Hoe doen we de begroting kloppen?’ of ‘Blijft de Opelfabriek open?’, maar voor de fans van Battlestar Galactica is ze wel van belang. De schitterende science-fictionreeks is aan zijn einde toe, en met de dvd-box van het vierde seizoen kan de fan eindelijk ontdekken hoe de strijd tussen de mensheid en de Cylonrobotten afloopt. Wie de drang heeft kunnen weerstaan om op het internet te gaan rondneuzen – in de VS werd de finale al in het voorjaar uitgezonden – zal alvast niet teleurgesteld zijn, zegt hoofdrolspeler Jamie Bamber, alias Lee Adama, die we mochten opbellen net voor de opnames van de laatste aflevering : ‘Het slot is mooi en elegant, en past perfect. Maar eerlijk gezegd zijn we nu vooral blij dat we het verhaal tot het einde hebben kúnnen vertellen. Iedereen is immers bang geweest dat Battlestar Galactica er halverwege mee zou moeten ophouden en telkens als er een nieuw seizoen werd besteld, konden we dat nauwelijks geloven. (Lacht)‘ Die verbazing was niet onterecht. Toen Battlestar Galactica eind 2003 in première ging op het Amerikaanse Sci-Fi Channel keken er meer dan 4 miljoen mensen: een record voor de kleine sciencefictionzender. Sindsdien gingen de kijkcijfers echter gestaag naar beneden, en voor het vierde en laatste seizoen waren er slechts anderhalf miljoen fans op post.

‘De frustratie is groot’

Nochtans is Battlestar Galactica een van de meest bejubelde dramareeksen van het afgelopen decennium: wie er de recensies uit Amerikaanse tijdschriften en kranten op naleest, struikelt over woorden als ‘brilliant’ en zinsneden als ‘het meest relevante drama van het moment’ of ‘de slimste serie van de laatste jaren’. Tegelijk zul je nauwelijks een artikel vinden waarin de criticus niet schrijft dat Battlestar Galactica veel meer is dan zomaar een sciencefictionserie, en dat toont aan waar het schoentje wrong. De titel van de reeks, het feit dat er ruimteschepen en robots in voorkwamen en de stoere promotiefoto’s zorgden ervoor dat veel mensen die niet in sf geïnteresseerd waren, de serie nooit een kans gaven. En dat gold niet alleen voor de modale Amerikaanse tv-kijker: in de vier jaar dat Battlestar Galactica liep, zijn bijvoorbeeld alleen de mensen die de special effects en het geluid verzorgden, genomineerd voor een Emmy Award, terwijl schrijvers en acteurs telkens grandioos over het hoofd werden gezien. ‘We zijn hier allemaal geweldig gefrustreerd’, lacht Bamber als we hem vragen of het gebrek aan erkenning en succes hem stoort. ‘Ieder jaar opnieuw als de Emmynominaties werden bekendgemaakt, werd er luid gevloekt. Maar goed, we slepen nu eenmaal dat imago mee, en daar kun je weinig aan doen. Je zou eens moeten weten hoeveel kennissen en vrienden me de afgelopen jaren hebben gevraagd waarom ik niet meer acteerde. (Op een bezorgde toon:) ‘We hebben je al zo lang niet meer gezien op tv. Waar ben je mee bezig?’ (Lacht) Maar als ik dan over Battlestar Galactica begon te vertellen, had ik meestal het woord ‘sciencefiction’ nog maar uitgesproken of hun ogen begonnen al glazig te worden.’

Bamber beschikte nochtans wel over de nodige argumenten om die mensen naar ’the dark side’ over te halen. Hij is zelf geen sf-fan – ‘ik ben het genre ontgroeid’, zegt hij diplomatisch – en de originele reeks uit de jaren 70 waarop Battlestar Galactica gebaseerd is, kende hij nauwelijks. Hij liep dus niet over van enthousiasme toen hij voor het eerst van de remake hoorde. ‘Wat me overtuigd heeft, was het ‘mission statement’ van de makers’, zegt hij. ‘Twee pagina’s die waren vastgeniet aan het scenario en waarin uitgelegd werd hoe ze het genre op zijn kop wilden zetten, door met de reeks commentaar te geven op de actualiteit.’

En daarmee bedoelde men natuurlijk 9/11 en alles wat daarop volgde. In het begin van de serie, met de verwoestende aanval door de Cylons, was de link met de aanslagen van elf september evident. Maar Battlestar Galactica was zeker geen propagandavehikel voor de ‘War on Terror’, integendeel: de schrijvers lieten zien dat in een oorlog de grens tussen goed en kwaad veel minder duidelijk is dan Bush en de zijnen wilden laten geloven.

Op bezoek bij de VN

Bij het begin van het derde seizoen wordt een deel van de overlevers bijvoorbeeld onder de knoet gehouden door de Cylonheersers, en een groepje rebellen besluit om een zelfmoordaanslag te plegen tegen de dictators. Op het moment dat de Amerikanen in Irak door zelfmoordaanslagen geteisterd werden, toonde Battlestar Galactica dus hoe gewone mensen in bepaalde omstandigheden geen andere uitweg konden zien dan zichzelf opblazen. Begrijpelijk dus dat de recensent van Rolling Stone de reeks ooit ‘de meest realistische beschrijving van de wereld na 9/11’ noemde. Of dat de Ver-enigde Naties in het voorjaar een speciale debatnamiddag organiseerden, waar enkele hoge functionarissen toespraken hielden over onderwerpen als mensenrechten, terrorisme en kinderen in gewapende conflicten en in discussie gingen met acteurs en schrijvers. ‘Jullie hebben mensen doen nadenken,’ zei Robert Orr, assistent-secretaris-generaal van de VN, toen, ‘over thema’s die wij elke dag onder de aandacht proberen te brengen.’ ‘Dat klopt’, zegt Bamber. ‘Ik was een immense fan van The West Wing, maar bij die reeks had men het altijd moeilijk om thema’s als terrorisme aan bod te laten komen, omdat die zo nauw bij de actualiteit aansloten. Wij konden via een omweg veel verder gaan.’

Ook al is Battlestar Galactica ondertussen afgelopen, het verhaal is nog niet voorbij. Er is al een speciale tv-film in-geblikt, The Plan, waarin de aanloop naar de aanval van de Cylons wordt getoond door de ogen van twee Cylonagenten, en volgend jaar begint op Sci-Fi-Channel de tv-serie Caprica, die zich 60 jaar eerder afspeelt. Ondertussen werkt Bryan Singer, de regisseur van onder meer X-Men aan een bioscoopfilm gebaseerd op de originele reeks. Voor Bamber is Battlestar Galactica wel voltooid verleden tijd: hij speelt momenteel de hoofdrol in Law & Order: UK, een spin-off van de bekende Amerikaanse misdaadreeks die zich in Londen afspeelt. Voor een acteur van Britse afkomst is dat mooi meegenomen, al geeft Bamber zelf toe dat die serie ‘niet helemaal op hetzelfde niveau staat als Battlestar Galactica. Dat is ook een van de redenen waarom ik me nu al, nog voor het einde opgenomen is, een beetje nostalgisch voel: ik besef dat de kans klein is dat ik ooit nog eens een rol van dit kaliber zal mogen spelen.’ Als we vragen of hij daarom overwogen heeft om het acteren op te geven, net zoals Steven Van Zandt deed toen The Sopranos afliep, moet Bamber lachen. ‘Zo goed betaalde Battlestar Galactica nu ook weer niet. En Steven Van Zandt zat natuurlijk in een iets betere positie : als ik gitarist bij Bruce Springsteen was geweest, was ik waarschijnlijk ook wel gestopt.’

Battlestar Galactica – Seizoen 4

Uit op 24/9 (Universal) Win 3 exemplaren van Battlestar Galactica – Seizoen 4. Zie pagina 6.

Trakteert op

FOCUSKNACK .BE

Door Stefaan Werbrouck

Jamie Bamber als Lee ‘Apollo’ Adama in ‘Battlestar Galactica’. ‘Ik besef dat de kans klein is dat ik ooit nog eens een rol van dit kaliber zal mogen spelen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content