SLUIPEND GIF
Een zonovergoten Afrika, natuurpracht én schedel doorborende langeafstandskogels: ziedaar de hoofdingrediënten van Sniper Elite III.
ACHTERGROND Wie in een onlineschietspel als sluipschutter aan de slag gaat, wordt door de andere spelers vaak afgeschilderd als een achterbakse schijtlaars die te laf is om rechtstreeks confrontaties aan te gaan. Toch is sluipen en snipen een tactische kunst op zich, die flink wat geduld, planning en zelfbeheersing vereist. Dat toonde de eerste Sniper Elite in 2005 met verve aan: een WO II-spel waar niemand op zat te wachten, maar dat met zijn eigenzinnige specialisatie in sluipschutterstechnieken inmiddels ook door sceptici geapprecieerd wordt. Episode drie maakt momenteel on- en offline zijn next-gen-debuut op PlayStation 4.
CONCEPT Hoofdfiguur van dienst is opnieuw Karl Fairburne, een speciaal getrainde geallieerde sluipschutter die zijn trefzekerheid gebruikt in hachelijke sabotage-, infiltratie- en spionagemissies. Ditmaal verzeilt hij in Noord-Afrika, waar hij – opnieuw tijdens de Tweede Wereldoorlog – aanslagen pleegt tegen de Duitse en Italiaanse asmogendheden. De acht hoofdmissies bestaan telkens uit een of meerdere objectieven: een gezagvoerder uitschakelen, geheime documenten verzamelen, belangrijke militaire installaties onklaar maken… Sommige opdrachten nemen ruim anderhalf uur of meer tactische speeltijd in beslag.
PREDATOR Je kunt bij elke missie de nabije omgeving vrij doorkruisen, zodat je elke taak ook op diverse manieren kunt volbrengen. Als een geruisloze woestijnbries: door wachters te verschalken, schoten te maskeren met de omgevingsgeluiden, lichamen uit het zicht te verslepen en na elk schot van plaats te veranderen en dekking te zoeken. Of als een luidruchtige zandstorm: door in open vlaktes het sluipschuttersvuur te openen, brandstoftanks en voertuigen tot ontploffing te brengen en daarop machinegeweren te bemannen. Welke tactiek je ook kiest, timing, schietkunst en positie blijven van primordiaal belang. Het ontwerp van de omgevingen is vaak uitstekend op die speelkeuzevrijheid voorzien.
VERDICT Op PS4 ziet de sarcastische Sniper Elite-gimmick er pijnlijker dan ooit uit. Bij elke voltreffer gaat het spel over in slow motion. Je ziet een kogel traag uit de geweerloop ontsnappen, door gras, over kloven en langs bomen zoeven, inslaan op het lichaam van de vijand én tot slot krijg je via röntgenbeelden te zien welke botten en ingewanden je doorboord hebt. De licht- en schaduweffecten zijn dynamisch: zo word je bij het mikken soms verblind door de laaghangende zon. Onvermijdelijk zijn er ook minpunten: de AI reageert agressief maar niet altijd even verstandig, er zitten flink wat bugs in de physics en de game heeft op de verbeterde graphics en open speelruimtes na geen verrassingen in petto. Oude wijn in nieuwe lijkzakken.
SNIPER ELITE III: AFRIKA
PC, PS3, PS4, XBOX 360 – 505 GAMES
GAMEPLAY ***
GRAFIEK ****
GELUID ***
DIMITRI DEWEVER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier