HET BOEK DER VERLEIDING. DANIEL PRICE GEEFT EEN VERBIJSTERENDE inkijk in mediamanipulaties in ‘slick’, Een literaire sneltrein die elke minuut kan ontsporen.

DANIEL PRICE

A.W. BRUNA, 472 BLZ., a 19,95

Slick

Scott Singer raast als een tornado over het Amerikaanse medialandschap en blaast de publieke opinie in elke hoek die hij maar wil. Zijn geniale guerrilla-pr bepaalt even makkelijk het favoriete zeepmerk van een consument als de ziekte van de dag. Zijn video news releases zetten topspin op elke marketingboodschap die hem een bedrag van minstens zes cijfers oplevert. Maar Singers nieuwsmanipulaties nemen een onverwachte draai als hij een rapper moet verdedigen die een bloedbad op een middelbare school zou hebben geïnspireerd. Scotts waanzinnige mediacampagne om Hunta’s naam te zuiveren is dan wel fictie in dit verbluffend snelle romandebuut van Daniel Price, ze verbleekt beslist bij de manipulaties in de echte marketingwereld.

‘Tachtig procent van mijn research heb ik moeten laten vallen’, zegt Price, die even scherp praat als schrijft. ‘Ik heb genoeg informatie om een boek over politieke spin te schrijven, maar mensen vergeten vaak dat er ook zoiets als corporate spin bestaat. Het nieuws in de Verenigde Staten is weinig meer dan veredelde reclame. Dat wou ik met deze roman aan de kaak stellen. Wat Scott Singer doet, is extreem natuurlijk; weinig marketeers kneden de publieke perceptie op zo’n grote schaal. Als je bijvoorbeeld naar de spin van de farmaceutische industrie kijkt – met een arsenaal aan technieken om de wetgeving te omzeilen en nepnieuws als echt nieuws voor te stellen – dan besef je dat onze media gekaapt.’

Scott Singer is een hilarische verteller die de lezer meeneemt op een dolle pr-achtbaan, en zijn moraal is op zijn zachtst gezegd ambigu. ‘Het moest een onsympathiek personage worden’, zegt Price. ‘Hij ziet er aardig uit, maar hij zou bijvoorbeeld geen probleem hebben om sigaretten voor kinderen te promoten met antitabaksreclame die zo slecht is dat kinderen uit pure balorigheid beginnen te roken. Dezelfde techniek die Bush tijdens de voorbije presidentsverkiezingen gebruikte om mensen uit het stemlokaal te houden.’

Iemand die in drie jaar 40.000 dollar schulden opbouwt op zeven verschillende kredietkaarten om zijn roman te kunnen voltooien, is ofwel gek ofwel bijzonder zelfzeker. ‘Gek,’ lacht Price, ‘ik wil het niemand aanbevelen, maar het was de enige manier waarop ik deze roman had kunnen schrijven.’ Het was de auteur duidelijk menens. Bram van Moorhem

Bram van Moorhem

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content