Waarom zouden wij ons moe maken als we de Interessante Medemensen ook hun eigen portret kunnen laten maken? Vanaf deze week mogen ze op deze bladzijde zichzelf in citaten én een tekening trachten te vatten.

*’Ik hou niet echt van zelfportretten. Jezelf tekenen heeft iets arrogants, vind ik. Iets zelfvoldaans. Vandaar dat ik een karikatuur heb gemaakt. Om mezelf zo weinig mogelijk te flatteren. Ik heb naar het schijnt nogal een kwaaie blik, dus heb ik mezelf als angstaanjagende hypnotiseur getekend. In de schedel onderaan zit mijn liefde voor horror.’

*’Ik zie mezelf als tekenaar, niet als muzikant en nog veel minder als hiphopper. ’t Hof van Commerce was niet meer dan een gelukkige samenloop van omstandigheden. En ik ben alleen beginnen te rappen omdat ik niet goed genoeg kon zingen. Er zijn mensen die vinden dat je hiphop moet leven. Maar dat vind ik dikke zever, Izegem is New York niet. Ik ben altijd een simpel boerke uit West-Vlaanderen geweest, en dat zal ik altijd blijven.’

*’Ik weet niet waarom ik ben beginnen te tekenen. Ik weet alleen dat ik nooit iets liever heb gedaan. Als kind ging ik naar de tekenacademie, later deed ik textielontwerp en grafische vormgeving. Ik was een povere student: tekenen was het enige waarop ik me kon concentreren.’

*’Ik ben nogal no nonsense. Wat je ziet is wat je krijgt, ook als ik teken. Mijn handelsmerk zijn zwarte lijnen op wit papier, zonder kleuren. En ik teken uitsluitend met de hand. Ik heb geen computers nodig om te kunnen wat ik kan. Maar voor het overige probeer ik niet te veel na te denken bij wat ik doe. Die vierentwintig vingers van mijn zelfportret hebben bijvoorbeeld geen diepere betekenis. Die tekende ik zomaar, zonder reden.’

*’Tekenaars zijn kluizenaars, maar daar zit ik niet mee. Ik ben van nature nogal een eenzaat, op het asociale af. ’t Hof zorgt voor drie vierden van mijn sociale contacten. Daarbuiten zit ik het liefst van al gewoon thuis. Alleen, of met mijn lief. Ik ga nooit met vrienden op café.’

*’Bekendheid of roem, daar ben ik absoluut niet mee bezig. Het went ook maar moeilijk, zelfs na al die jaren. Als iemand me nakijkt op straat, denk ik elke keer: ‘Djeezes, wat is uw probleem?’ Dan duurt het altijd een paar minuten voor ik besef: ‘Die kent me waarschijnlijk van ’t Hof.’ Ik vertel ook niet graag over mezelf. Niet aan familieleden, niet aan vrienden, en al helemaal niet aan vreemden. Het zijn niemands zaken wat er zich in mijn hoofd afspeelt.’

*’Waarom Filip Kowlier mij in Min Moaten‘ne parttime vizzekluot’ noemt? Vooral vanwege mijn kwaaie blik, denk ik. Maar die heeft gewoon met de positie van mijn wenkbrauwen te maken. Ze staan altijd gefronst, zelfs als ik blij ben of als ik mij ontspan. Vroeger waren veel mensen een beetje bang voor mij. En misschien was ik toen wel wat ongelikt, of kort van stof. Maar daar heb ik aan gewerkt. Ik sta nu veel zachtmoediger in het leven dan een paar jaar geleden.’

‘Sommige mensen vinden dat je hiphop moet leven. Dat vind ik dikke zever. Ik ben een simpel boerke uit West-Vlaanderen en dat zal ik altijd blijven.’

Serge ‘BZA’ Buyse (33) is tekenaar en rapper bij ’t Hof Van Commerce. Eind 2007 verschijnt het eerste stripverhaal van zijn hand, ‘Adventures In Cult City’.

Opgetekend door Wouter Van Driessche

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content