Hoe stemmen? Surf naar www.soundtrackawards.com/awards.cgi. Stemmen kan nog tot 15 september. Tickets kosten e 32 of e 40 in voorverkoop (www.fnac.be)

Wat zou Star Wars zijn zonder John Williams, The Omen zonder Jerry Goldsmith, of Psycho zonder Bernard Herrmann? Soundtrackcomponisten drukken vaak een onuitwisbare stempel op een film, maar toch blijven de meesten van hen illustere bekenden bij het grote publiek. Vandaar dat het Filmfestival van Vlaanderen dit jaar voor de vijfde keer de World Soundtrack Academy Awards uitreikt – de belangrijkste prijzen wereldwijd voor filmmuziek.

In de Academy zetelen intussen meer dan tweehonderd topcomponisten, en krijgen original soundtracks steeds meer aandacht. Howard Shore, dit jaar dubbel genomineerd, noemde de WSA dan ook ‘een baken van licht in de wereld van de filmmuziek’, en Rachel Portman, die als eerste vrouwelijke componist een oscar won met haar muziek voor het Britse drama Emma, maakte maar wat graag een gaatje in haar agenda om een en ander live te komen opluisteren.

Portman deelt de planken met Jerry Leiber en Mike Stoller, de legendarische componisten en songwriters van Elvis Presley die een Lifetime Achievement Award in ontvangst komen nemen. Ook Raymond van het Groenewoud, die de filmmuziek schreef voor Crazy Love, Brussels by Night en Iedereen Beroemd, en Gustavo Santaolalla – de WSA-ontdekking van vorig jaar met 21 Grams – zullen muzikale acte de présence geven.

De WSA maakte al de nominaties bekend in drie categorieën: beste componist, beste original soundtrack en beste filmsong. Voor Soundtrack Composer of the Year gaat de strijd tussen Howard Shore ( The Aviator), Thomas Newman ( Lemony Snicket), John Williams ( War of the Worlds), John Powell ( The Bourne Supremacy) en Angelo Badalamenti ( Un Long Dimanche de Fiançailles).

Kanshebbers in de categorie Best Original Soundtrack of the Year (Orchestral) zijn Howard Shore ( The Aviator), John Powell ( The Bourne Supremacy), Hans Zimmer/James Newton Howard ( Batman Begins), John Williams ( War of the Worlds) en Alejandro Amenàbar ( Mar Adentro).

In de categorie Best Original Song Written Directly for a Film gaat het tussen Al Otro Lado del Rio ( The Motorcycle Diaries), Believe ( The Polar Express), Old Habits Die Hard ( Alfie), Learn to be Lonely ( The Phantom of the Opera) en Million Voices ( Hotel Rwanda).

Op 15 oktober worden de winnaars bekendgemaakt in Gent. Daarnaast wordt ook de Publieksprijs voor Best Score 2005 uitgereikt, een award waarvoor het internationale publiek kan meestemmen. Later kiest de Academy ook nog de ‘discovery of the year 2005’.

G.V.A.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content