Landgenoot Johan Muyle zet zijn beste Indiase beentje voor en verrast met een niet al te drukke tentoonstelling vol rinkelende en tinkelende kunst.

JOHAN MUYLE, 2013

GEZIEN OP JOHAN MUYLE, INDIAN STUDIO,

DE CENTRALE FOR CONTEMPORARY ART, BRUSSEL, TOT 9/2

Satyameva Jayate? is de titel van een kunstig bekroond speelgoedsoldaatje. In India is de uitdrukking – ‘alleen de waarheid triomfeert’ – niet alleen het nationale devies, het is ook de titel van een populaire talkshow waarin nijpende sociale kwesties worden aangekaart. In de Centrale for Contemporary Art is Satyameva Jayate? een verwijzing naar de Indiase periode van Johan Muyle (57). De Luikenaar werkte lange tijd samen met schilders van monumentale Bollywoodaffiches. Dat hoofdstuk is nu min of meer afgesloten, maar vanzelfsprekend bulkt Muyles expo Indian Studio van de Indiase referenties.

Satyameva Jayate? is er niet vertaald, een tikkeltje cryptisch dus, tenzij je de taal spreekt, of het even gaat opzoeken. Dat wil Muyle bewust zo. ‘Om dichter tot de waarheid te komen, of om iets te zeggen over leven, dood, liefde en reizen vertrouw ik meer op objecten dan op woorden’, zegt hij. Objecten zijn Muyles bouwstenen. Door ze bij elkaar te voegen tot koddige assemblages ontsluiert hij nieuwe of onverwachte betekenissen. Expliciet is de Brusselse Luikenaar daarin zelden, surrealistisch een beetje, geestig haast altijd.

In Satyameva Jayate? krijgt een speelgoedsoldaatje een soort overdadig aureool mee. Die heiligenkroon bestaat uit een ventilator die driftig draaiend verschillende kleurtjes produceert. Zo zegt Muyle, die tuk is op alles wat volks en heilig is, iets over de verhouding tussen mensen en grote principes. Best mogelijk dat het speelgoedsoldaatje, dat er onder zijn enorme lichtkroon intelligent en waardig uitziet, volharding voorstelt, dat het werk ook iets nobels zegt over mensen zoals u en ik, maar in ieder geval is Muyle een kei in het losdraaien van allerlei gewichtige constructies, in de waarheid lichtvoetig maken.

Satyameva Jayate? is een exemplaar uit een reeks kleinere assemblages. Muyle laat ook hele grote bordkartonnen figuren zien die naar elkaar toe schuiven, oplichten en met mechanische monden toegerust zijn. Erg leuk werk, maar in zijn kleinere en net iets minder beweeglijke sculpturen boort Muyle een taal aan die fijnzinniger is en sterker overtuigt. Indian Studio, een gebeuren in het kader van cultuurfestival Europalia India, is een vrolijke tentoonstelling met kunst die vrijwel zonder uitzondering mechanisch in elkaar is gezet. De assemblages huilen, reciteren mantra’s, rollen met hun ogen en lichten op als attracties op de kermis. In het verlengde daarvan durfde Muyle vroeger wel eens de rommelige en nostalgische toer op te gaan, maar in dit geval is daar niets van aan. Indian Studio is een beheerst geconcipieerd project met fonkelend en onderhoudend werk. Opvallend genoeg blijkt ook de niet zo evidente, Indiaas-Belgische mix naar behoren te werken. Genereus is het it-woord.

ELS FIERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content