Gert Meesters
Gert Meesters Stripjournalist voor Knack Focus.

VAN NÜRBURGRING TOT NÜRNBERGPROCES. – Niet geïnteresseerd in autodesign, heroïsche piloten of de finesses van het nazisme? ‘Grand Prix’ is zo veelzijdig dat dat niet eens deert.

Marvano

Dargaud, 62 blz., euro 13,95.

Tijd voor enkele bekentenissen. Eén: nog nooit zijn we erin geslaagd een tv-verslag van een formule 1-race uit te zitten. Voor ons zijn de tien seconden in het journaal er zelfs te veel aan. Twee: de aankondiging van een verhaal over de Tweede Wereldoorlog vervult ons vooraf al met zoveel, door ontelbare precedenten gevoede argwaan dat de liefde van ons leven ons haast met geweld naar Hitler is dood, het desalniettemin uitstekende theaterstuk van Braakland/Zhebilding, heeft moeten slepen. Drie: in Michel Vaillant vonden we de race het saaiste stuk en keken we altijd uit naar de familiale strubbelingen die het bestuur van zo’n autofabriek onvermijdelijk met zich mee leek te brengen.

Uw ondertussen meewarige blik hebben we ongetwijfeld verdiend, maar met die instelling moesten wij dus wel beginnen aan een nieuw drieluik van Marvano, alias Mark Van Oppen, over de wereld van het autoracen onder Hitlers bewind in de jaren 30. En zie, toch kijken we nu al reikhalzend uit naar het laatste deel van dit miniserietje. Dat ligt volledig aan de intelligente manier waarop Marvano zijn verhaal slijt. Hij heeft begrepen dat de menselijke relaties en de historische context het verhaal over legendarische coureurs en al even mythische wagens – dat weten we niet van onszelf, maar uit het nawoord van autofanaticus Ever Meulen – veel rijker kunnen maken. Hij baseert zich op wat er over de historische figuren bekend is en vult dat aan tot georkestreerde, maar waarheidsgetrouwe fictie.

Tussen de scènes door krijg je nieuwsflashes over het Europa van toen, zodat je blik voortdurend van het racecircuit wordt afgeleid. Marvano cultiveert ook de ambiguïteit van zijn personages. Hitler blijkt sporadisch zelfs wat gevoel voor humor te bezitten, terwijl de meeste racers ondanks hun benijdenswaardige branie ook als egotrippende losbollen worden afgeschilderd. Wanneer de nazi’s door rijkelijke sponsoring de racers naar hun pijpen willen laten dansen, verandert het grand prix-circus in een microkosmos voor het politieke Europa, waarbij allianties met Italië beklonken of Joden opzijgezet moeten worden. Alleen willen de racers niet echt mee. Deze Marvano overtreft zonder twijfel zijn eeuwige klassieker De Eeuwige Oorlog.

GERT MEESTERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content