RECORDING!

© Foto: Charlie Dekeersmaecker

In de studio met een Belgische artiest

Deze week: Daan

LOCATIE STUDIO DADA, SCHAARBEEK

OPNAMEDUUR DRIE MAANDEN

TITEL NOG GEEN

RELEASEDATUM APRIL

PRODUCER DAAN & JEROEN SWINNEN

‘De meest vermoeiende plaat die ik al gemaakt heb’, zegt Daan Stuyven, vooraan in beeld, gezapig liggend. ‘Ik heb het onlangs nog geteld: met de hele crew samen hebben we 6000 manuren in de plaat gestoken. Sinds het einde van de zomer ben ik er non-stop mee bezig geweest. Dan is het normaal dat een mens er al eens bij gaat liggen. (lacht) Het was dus geen experimentele opnametechniek, nee. Wat niet wegneemt dat we behoorlijk wat onorthodoxe dingen hebben uitgeprobeerd. Een uur nadat deze foto genomen is, stonden we met alle potten en pannen die in de keuken van de studio te vinden waren de percussietracks op te nemen – zelfs de sporten van een ladder zijn als instrument uitgeprobeerd. Als ik me goed herinner, is er zowaar een Roemeense cimbalomspeler in de studio langs geweest.’

‘Twee derde van de plaat is in het Frans gezongen. Het zat eraan te komen dat ik wat meer in een andere taal zou doen. De helft van mijn privéleven speelt zich in het Frans af: ik hoorde dagelijks heel veel goede zinnen en vreemde conversaties waar ik niks mee deed. Voor deze plaat ben ik al die oneliners en stukken dialoog in een klein boekje beginnen te noteren en verzamelen. Het voelt bijna logisch: het past bij hoe ik me tijdens het maken van het album voelde. Een vreemd neveneffect is wel dat de nadruk veel meer op de teksten gaat liggen. Je zingt zachter en praat meer: gewoon je zinnen rond de muziek draperen klinkt al krachtig genoeg. Tegelijk klinkt de muziek ook automatisch Franser: je hebt sneller de neiging om wat rijker te orkestreren, om maar één voorbeeld te geven. Referenties? Om me tot de ‘b’ te beperken: alles van Bécaud tot Bashung. Waarmee ik bedoel: ik hou ervan om zowel de poppy artiesten als de credibele in mijn platenkast te hebben staan. In Frankrijk heb je de traditie van de auteur-compositeurs en de interprètes, die meer tot de variété behoren. Mij inspireert zoiets dan weer om allebei te doen.’

‘De plaat is opgenomen in Studio Dada in Schaarbeek. Een alternatieve, gezellig smosserige studio waar je wél binnen mag roken – niet onbelangrijk, aangezien we er uiteindelijk drie maanden hebben gekampeerd. Ik ben altijd een chaoot geweest in de studio, al moet ik zeggen dat dat met de jaren is verminderd. Studiotijd was lange tijd: in mijn eentje zot worden. Dat systeem heb ik ondertussen wel gehad. Nu wil ik mensen om mij heen: mensen die iets kunnen bijbrengen, mensen die feedback kunnen geven – muzikanten als Isolde Lasoen, die je op de foto ziet, of Jef Neve, die ook is gepasseerd. Met producer Jeroen Swinnen had ik ook altijd een klankbord naast me. Er is nog nooit zoveel volk langs geweest tijdens het opnemen. En hoe meer sociale controle er is, hoe meer de chaos verdwijnt.’

Foto: Charlie Dekeersmaecker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content