‘EUROSONG’ gaat OP ZOEK NAAR DE BELGISCHE VERTEGENWOORDIGER OP HET EUROVISIESONGFESTIVAL IN ATHENE. MARCEL VANTHILT ZIT OPNIEUW IN DE JURY DIE TIJDENS DE PRESELECTIES HET KAF VAN – EUH – ANDER KAF ZAL SCHEIDEN (ZONDAG 8/1 – 20.20 ééN).

1 Wat betekent ‘Eurosong’ voor jou?

Eurosong is het Bal van de Dooie Rat. Ik kijk er dit jaar dan ook niet echt reikhalzend naar uit. België scoort ondanks alle moeite toch nooit. Dat hebben we aan onszelf te wijten: we sturen nooit de beste act naar het festival. Op Belle Perez na heeft niemand uit de preselecties al brokken gemaakt in het buitenland. En als Belle Perez de norm is, wordt het echt triestig.

2 Wie zou je dan liever zien?

Voor mijn part mogen Zita Swoon, Laïs, Hooverphonic of zelfs Millionaire zich aanbieden – als ze zin hebben natuurlijk. Die groepen hebben pas een appeal dat de landsgrens overschrijdt.

3 Interesseert het jou dan nog wel om weer in de jury te zetelen?

Dit is intussen al het zesde jaar en ik denk dat ik de volgende keer maar eens bedank voor de eer. Het wordt me wat te veel. De grap is er af. Waarmee moet ik nu nog uitpakken om mezelf of anderen te verrassen: moet ik poeslief worden of integendeel nog straffere uitspraken doen?

4 Zal de Ierse crooner Johnny Logan, die ook in de jury zit, geen fijne sparring partner worden?

Ik heb in De Rode Loper al afgegeven op zijn stroperige hits, dus ik hoop maar dat het er niet meteen bovenhands zal opliggen. Wat betekent een kopstoot meer of minder voor een Ier ( lacht)? Ach, ik vermoed dat we onze geschillen achteraf tussen pot en Guinness wel kunnen bijleggen.

5 Wat is je eerste herinnering aan het Eurovisiesongfestival?

France Gall met Poupée de Cire, Poupée de Son uit 1965. Thuis hadden we net een tv, en ik mocht als zesjarig knaapje voor het eerst langer opblijven om het hele evenement te bekijken. Het was even gezellig als spannend. Kort daarna werd ik gelukkig volwassen en had ik ineens véél leukere dingen om handen.

6 Welke inzending blijft op je netvlies gebrand?

Toen ik onlangs de beelden terugzag van Domenico Modugno’s Volare was ik heel erg aangegrepen. Het deed me zoveel omdat er helemaal niéts gebeurt op het scherm. Je ziet een man, niet eens zo’n charismatisch geval, met gesloten ogen zingen in een bijzonder groot kostuum. That’s it. Maar die song heeft zoiets verpletterends dat de rest van geen belang meer is. Hij hoefde er niet eens een dansje bij op te voeren.

7 En wat is de meest potsierlijke inzending?

Dat wordt een lange lijst. Bijna elke Duitse inzending hoort in die categorie: Ralph Siegel en Dschinghis Khan waren zo slecht dat ze weer goed werden. Céline Dion is dan weer met voorsprong de meest weerzinwekkende inzending. Zij heeft bovendien gewonnen! Dion is me veel te luid en te schril, en verder doen haar liedjes me geen knijt. Met Belle Perez heb ik dat ook. Technisch gezien is daar niets op aan te merken, maar alle gevoel blijft weg. Pijn of vreugde én alles daartussen – kortom: de essentie van muziek – is verdwenen.

8 Welke liedjes vormen de beste introductie tot Eurosong?

De klassieke popdeuntjes uit de jaren ’70. Cliff Richards Congratulations of Power To All Our Friends: zo’n domme popliedjes zijn typerend voor Eurosong. Maar ook The New Seekers doen me aan het festival denken: hun Beg, Steal or Borrow vond ik heel goed. Iedereen neuriet die songs onbewust wel eens mee. Dat is heel wat anders dan met de winnaars van de laatste tien jaar: ik herinner me geen enkele song. Dat hitje van Ruslana had een eeuwigheidswaarde van drie weken.

9 Wat is je bizarste ervaring als jurylid?

In Vlaanderen laat iedereen me ondertussen met rust als ik met scherp schiet. Maar onlangs zat ik in de Waalse jury voor Eurokids, en het verwonderde me weer hoe woest mensen van me worden. Een oma duwde me achteraf zelfs tegen de muur: ‘Qu’est-ce que vous avez dit?’, siste ze me toe. Bleek dat haar kleindochter niet meer kon slapen: ik had gezegd dat haar liedje te saai was, dat ik geen tsunami van emoties voelde. Dat laatste was in het verkeerde keelgat geschoten. Het wichtje dacht dat ze een lied had moeten brengen dat duizenden mensen doodt. Het concept metafoor ging volledig aan hen voorbij.

10 Tot slot: wanneer doe jij nu zélf eens mee aan ‘Eurosong’?

Ik heb dat inderdaad ooit eens aangekondigd, maar wees eerlijk: wie heeft daar een boodschap aan? Met Arbeid Adelt! of Z heb ik internationaal zelf ook niet veel potten gebroken, laat staan nationaal ( lacht). l

DOOR GUNTER VAN ASSCHE.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content