Naast een spelconsole is de PS3 ook een dvd-speler, meer bepaald voor de Blu-ray disc: het dvd-schijfje van de toekomst. Of wordt het toch de HD DVD? Volgens vice-president Don Eklund zit sony dit keer – 30 jaar na het betamax-debacle – wel in het juiste kamp.

De Blu-ray Disc (BD) wordt ondersteund door een indrukwekkend consortium: Sony, Philips, Dell, HP, Pioneer, Apple, TDK en Sun Microsystems. HD DVD is het geesteskind van Microsoft, Toshiba, NEC en Intel. Recente onderzoekscijfers wijzen uit dat er in de VS momenteel dubbel zoveel BD’s over de toonbank gaan als HD DVD’s. En dat sinds de lancering van de PlayStation 3 de verkoop van BD-software met 700 % is gestegen. Beide formaten zijn bestemd voor beeld en geluid in high definition, maar Blu-ray heeft – afhankelijk van single of double layer – een capaciteit van 25 GB of 50 GB, HD DVD is beperkt tot 15 of 30 GB.

‘Het grote voordeel is dat de PlayStation 3 een ingebouwde BD-speler heeft. Sinds de lancering in november heeft Sony in Japan en de VS meer dan twee miljoen PS3’s in de markt gezet, op 23 maart komen er daar in Europa nog eens een miljoen bij. De populariteit van de PS3 zal voor een groot stuk bepalend zijn voor de toekomst van Blu-ray’, zegt Don Eklund, vice president Advanced Technologies bij Sony Pic- tures Home Entertainment, in een exclusief gesprek.

Blu-ray en HD DVD hebben zwaar gelobbyd om de filmstudio’s te overtuigen. Met welk resultaat?

Don Eklund: Vier van de zeven grote studio’s hebben gekozen voor Blu-ray: uiteraard Sony Pictures, maar ook MGM, Disney en 20th Century Fox. Ook het kleinere Lion’s Gate sloot zich bij hen aan. Warner Bros en Paramount brengen hun films uit op beide formaten. Enkel Universal heeft exclusief gekozen voor HD DVD. Wie voor Blu-ray kiest, is dus zeker dat hij de films van zeven van die acht filmhuizen kan bekijken.

De dvd was een populair formaat omdat filmmakers ook bonusmateriaal toevoegden zoals making-ofs, audiocommentaren, interviews of trailers. Wat heeft Blu-ray extra te bieden, behalve beter beeld en geluid?

Eklund: Uiteraard zullen die extra’s ook op Blu-ray aanwezig zijn. Maar dan meer én in betere kwaliteit. Nu moet de kijker de bonusfilmpjes uit het dvd-menu activeren, met BD is het mogelijk om film en extra’s tegelijk af te spelen. Wanneer er bijvoorbeeld een grote explosie te zien is, kan de verantwoordelijke van de speciale effecten op dat moment uitleggen hoe dat in zijn werk ging. Nieuw wordt de interactieve content: de kijker kan spelletjes spelen via de afstandsbediening en het is mogelijk om de BD-spelers te verbinden met het internet om nog meer bonusmateriaal te downloaden.

Downloaden via een BD-speler, hoe werkt dat?

Eklund: Je kan je registreren bij verschillende filmstudio’s, die op basis van je profiel een aangepast aanbod van downloadbare content ter beschikking zullen stellen. Als je bijvoorbeeld Spider-man 2 op Blu-ray bekijkt, kan de filmstudio je al een teasertrailer voor Spider-man 3 laten zien. Juist omdat het niet allemaal op de disk zelf moet staan, is het aanbod bonusmateriaal in theorie oneindig. De levensduur van een film wordt daardoor aanzienlijk verlengd en je krijgt meer home entertainment op maat. De dvd was een goed formaat, maar had zijn beperkingen. Bij Blu-ray is de enige beperking de verbeelding van de makers. Daardoor zal het formaat lange tijd kunnen meegaan.

Over hoeveel jaar spreken we dan?

Eklund: Ik denk dat acht tot tien jaar zeker haalbaar is.

Dezelfde levensduur die aan de PlayStation 3 wordt toegeschreven.

Eklund: Dat is dan ook geen toeval (lacht).

Hoeveel zal een film op Blu-ray kosten?

Eklund: Ongeveer een kwart meer dan op dvd. Persoonlijk vind ik dat een koopje, want we geven de kijker veel meer waar voor zijn geld. De ervaring is intenser. De kwaliteit van Blu-ray staat zo dicht bij de mastertape dat enkel een geoefend oog het verschil nog zal merken.

Staan de filmstudio’s eigenlijk wel te springen om home entertainment in HD? Als de kwaliteit bijna dezelfde is, waarom zouden mensen dan nog naar de bioscoop gaan?

Eklund: Die opmerking hoorden we ook toen de dvd werd gelanceerd. Alles hangt af van de voorkeur van de consument. Een bioscoopbezoek is toch een heel andere ervaring dan thuis naar een film kijken, ook al is de beeld- en geluidskwaliteit vergelijkbaar. Sommige films lenen zich beter tot vertoning in de bioscoopzaal, zoals grote spektakelfilms of komedies waarbij je de sfeer en het gelach in de zaal erbij krijgt. Die ervaring heb je niet in je woonkamer.

De keuze tussen HD DVD en Blu-ray Disc impliceert dat je sommige films thuis niét zal kunnen bekijken als je de juiste speler niet hebt. Destijds heeft Sony zich verslikt in het Betamaxformaat: dat was technisch superieur, maar toch koos de consument voor de VHS-cassette. Maken jullie deze keer niet dezelfde fout?

Eklund: HD DVD is niet meer dan een logische evolutie van de gewone dvd, maar Blu-ray werd ontwikkeld met het oog op de toekomst. Over enkele jaren heeft bijna ieder gezin een volwaardig HD-scherm in de woonkamer staan, en dan zal je met Blu-ray meer mogelijkheden hebben. Het heeft meer opslagcapaciteit én het kan – voorlopig – als enig formaat een resolutie van 1080p of full HD aan.

De strijd tussen Betamax en VHS werd destijds door VHS gewonnen omdat Sony zijn formaat niet ter beschikking wilde stellen van de porno-industrie. Naar verluidt zouden er opnieuw geen ‘adult movies’ verkrijgbaar zijn op Blu-ray en hebben de pornokoningen al massaal gekozen voor HD DVD.

Eklund: Dat is een grote misvatting. De Blu-ray Disc Association (BDA) is een open organisatie die alle bedrijven die gebruik willen maken van het formaat welkom heet, dus ook producenten van adult entertainment. We bieden de filmmakers het beste formaat om hun producten in HD aan de man te brengen. Het maakt de BDA niet uit welke films dat zijn.

Wat is de volgende stap voor home entertainment, na perfect beeld en geluid?

Eklund: De menselijke zintuigen zijn beperkt. Het heeft geen zin om zwaar te investeren in technologieën om het beeld nog beter te maken als dat verschil niet meer voor de mens waarneembaar is. Home entertainment moet zich in de toekomst gaan onderscheiden door inhoud. Goede ideeën worden daarbij belangrijker dan innovatie. Creativiteit zal het verschil maken.

Door Roel Damiaans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content