De dertiende editie van de jaarlijkse Open Monumentendag, nu zondag, staat in het teken van metaal, het eerste thema van de grondstoffentrilogie met later ook steen (2003) en hout (2005). …
De dertiende editie van de jaarlijkse Open Monumentendag, nu zondag, staat in het teken van metaal, het eerste thema van de grondstoffentrilogie met later ook steen (2003) en hout (2005). OMD 2001 haalt ateliers, bruggen, fabrieken en magazijnen voor het voetlicht; naast het industriële erfgoed is er ook aandacht voor klein roerend goed. Open Monumentendag Vlaanderen 2001, op zondag 9/9. Info: [{phone}]03-212 29 55 en www.monument.vlaanderen.be
Jan Fabre, Umbraculum, Chapelle Saint-Charles, rue Saint-Charles en Collections d’artistes, Fondation Lambert, rue Violette 5 in Avignon, tot 6/10. [{phone}]33-490 16 56 20 * Sous les ponts, Casino Luxembourg, rue Notre-Dame 41 in Luxemburg, tot 14/10. [{phone}]35-222 50 45. * Wim Delvoye, Cloaca – New & Improved, Migros Museum, Limmatstrasse 270 in Zürich, tot 14/10. [{phone}]41-12 77 20 50 en www.migrosmuseum.ch * 49e Biënnale van Venetië, Platea dell’umanità, Giardini – Arsenale in Venetië, tot 4/11. www.labiennale.org * Un art populaire, Fondation Cartier, bvd Raspail 261 in Parijs, tot 4/11. [{phone}]33-142 18 56 51 en www.fondation.cartier.fr * Jheronimus Bosch, Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18 – 20 in Rotterdam, tot 11/11. [{phone}]31-104 41 94 00 en www.boijmans.rotterdam.nl * Altars and Shrines of the World, Museum Kunst Palast, Ehrenhof 4 – 5 in Düsseldorf, tot 6/1. [{phone}]49-211 899 62 60 en www.museum-kunst-palast.de.
Pipilotti Rist, 54/ Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10 in Utrecht, tot 18/11. [{phone}]31-302 36 23 62 en www.centraalmuseum.nl
In het kader van de expositie in het Centraal Museum heeft de Zwitserse videokunstenares Pipilotti Rist (39) de plaatselijke kapel ingericht met een psychedelische all-overinstallatie. Het middeleeuwse gebedsoord is omgedoopt tot een LSD-barak, geconcipieerd rond een klank- en lichtspel dat in slowmotiontempo door de kapel zweeft. De gotische vensters zijn afgedekt met groezelige lappen patchwork en op de muren schuiven rode, groene en blauwe, geprojecteerde cirkels voorbij. Op het doksaal bevindt zich een klein doolhof van kanten gordijnen, van waaruit je een versluierd zicht krijgt op koortsige filmpjes van lome naakten in het gras en tegen glas geplette gezichten. De narcotica-lethargie wordt nog versterkt door een hinnikende sopraanstem die de lyriek van de installatie poogt te onderstrepen. Het zogeheten vrouwelijke, waar Rist zo intens mee in de weer is, wordt in de museumkapel uitvergroot tot een halfzachte parodie die schijnbaar ironisch beklemtoont dat vrouwen in een euforie uitbarsten zodra ze kans zien om gordijnen in elkaar te priegelen of in hun blootje over het gazon te rollen. Afgezien van deze al te halfslachtige bloemlezing op het feminiene thema is de installatie iets te nadrukkelijk op effect berekend. Weliswaar word je ondergedompeld in een zompig en hallucinant bad, maar veel verder reikt de totaalinrichting niet. Het tekort wordt echter bijgepast door video- en ander werk dat tussen de vaste collectie van het museum is ondergebracht. I could agree with you more (’99) is een film met overlappende projecties waaruit een krachtiger sentiment spreekt. Bijzonder fijnzinnig is het gesteld met A selection of the Innocent Collection (1985 – approx. 2032), waarin Rist misleidende composities maakt met plastic en papieren lepeltjes, zakjes en verpakkingen die volgens een etherische, geometrische orde op muren en vensters zijn aangebracht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier