Paul Baeten
Paul Baeten Columnist bij Knack Focus

P.B. GRONDA, schrijver van onder meer Onder vrienden en Straus Park, duikt elke week in de populaire cultuur.

Zag u ook de spots voor de Apple Watch?

A Ja. Ik wil er zo snel mogelijk een. Leg dit blad neer en ga een lief zoeken.

B Ja. Belachelijk. Prima. Skip ‘C’ en ga naar de volgende paragraaf.

C Nee, ik heb een echte job, laat mij gerust. Proficiat. Maar misschien moet u die toch eens zien. Alleszins eerder dan dat je zo’n Watch moet gaan kopen met de helft van je volgende maandloon. Er zijn echt veel betere overbodige dingen om je loon aan te geven. Bijvoorbeeld bonen in tomatensaus. Of tweekleurige linten. Of van die koperen driehoekjes om kadertjes mee op te hangen. Of shampoo.

Eerder schreef ik al dat ik het concept van een horloge-dat-van-alles-kan niet echt cool vind. Minder subtiel gezegd: ik denk dat die onnozele Apple Watch een flop wordt waarnaast Waterworld, de film waarin Kevin Costner voor 235 miljoen dollar op de surfplank van Mad Max kroop, in het niets verdwijnt.

Google schijnt soms te vergeten dat dingen er ook mooi moeten uitzien, ook al zijn ze erg goed gevonden of slim. Apple denkt intussen dat het genoeg is om er alleen mooi uit te zien.

Wie eraan twijfelt of het daarmee de mist ingaat, moet maar eens iets gaan eten met iemand die alleen maar mooi is en verder niks. Meteen het enige denkbare scenario waarin je na vijf minuten kunt denken: had ik nu toch maar een Apple Watch.

Tot daar mijn kansen om ooit een gratis Appleproduct te krijgen.

Vind ik niet erg. Ik betaal graag voor iets dat er cool uitziet en een beetje nut heeft, zoals de MacBook Air. Daar kun je effectief iets op schrijven en het houdt niet bij hoe weinig je maar beweegt doorheen de dag of de week of de maand of het jaar. Superhandig.

Dat weet Apple ook en daarom proberen ze het Horloge Voor Mensen Die Een Witte Audi Nog Te Sympathiek Vinden Overkomen er zo cool en nuttig mogelijk te laten uitzien in hun spots. Ze zeggen ook dat ze de mensen weer socialer willen maken door ze niet voortdurend op hun smartphone te doen kijken. In de plaats daarvan mogen ze nu op hun horloge kijken, toch het internationale teken van: ik vind het fijn om samen te zijn en ben er helemaal bij.

Een horloge dat, uiteraard, verbonden is met die goede oude smartphone. Wat had u gedacht? Toch niet dat we die thuis zouden laten? Haha, wat is dit, misschien? 2006?

Het meest onwerkelijke deel van een van de spotjes is dat waarin het horloge zegt dat het tijd is om eens recht te staan. Dus. Het horloge zegt. Dat je. Moet rechtstaan. Waarop enkele van de acteurs als robots van hun stoel of zetel oprijzen. Alsof ze passieve humanoids waren in een scifi en plots door het centrale systeem geactiveerd werden. In films meestal gevisualiseerd door ledjes in de ogen die rood of groen of blauw kleuren, in een Apple-spot gewoon een voorbeeld van hoe het leven nog zoveel beter kan worden.

Mij lijkt een mens die niet meer zelf kan opstaan een wezen dat zichzelf eigenlijk overbodig heeft gemaakt en enkel een lichaam is geworden dat net genoeg energie in arbeid kan omzetten om de technologie te betalen die het zogezegd helpt.

P.B. GRONDA

GA MAAR EENS IETS ETEN MET IEMAND DIE ALLEEN MAAR MOOI IS EN VERDER NIKS. DAT IS HET ENIGE DENKBARE SCENARIO WAARIN JE NA VIJF MINUTEN KUNT DENKEN: HAD IK NU TOCH MAAR EEN APPLE WATCH.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content