Le diable au corps (Claude Autant-Lara, FR 1946)

Een minderjarige student wordt tijdens WO1 verliefd op een vrouw die verloofd is met een soldaat. Gérard Philipe en Michelle Presle zijn in werkelijkheid even oud (beiden 24), maar niet zo in deze adaptatie van Raymond Radiguets schandaalroman door scenaristenduo Aurenche en Bost.

À Sunset Boulevard (Billy Wilder, VS 1950)

William Holden was 32, Gloria Swanson 53 toen ze als respectievelijk dolende scenarist Joe Gillis en vergeten ster van de stille film Norma Desmond dit meesterwerk maakten. Indien één film ouder worden, sterrendom, narcisme en opportunisme in Hollywood genadeloos vastlegt, dan is het deze wel.

à All That Heaven Allows (Douglas Sirk, VS 1955)

De 40-jarige Jane Wyman en de 29-jarige Rock Hudson lieten al een leeftijdsverschil zien in Magnificent Obsession (1954), maar het was All That Heaven Allows, met zijn ‘verboden’ huwelijk tussen een socialite en haar veel jongere tuinman, dat het problematiseerde. Twintig jaar later zou Rainer Werner Fassbinder zijn vrije hommage aan Sirk de wereld insturen: in het schrijnende Angst essen seele auf (1974) trouwt Brigitte Mira, toen 64, met een veel jongere Marokkaanse gastarbeider.

Õ The Roman Spring of Mrs. Stone (José Quintero, VS 1961)

Vivien Leigh, toen 48, speelt een 50-jarige Broadwayactrice die door de pers ’te oud’ wordt bevonden en dan maar met haar 70-jarige man naar Rome reist. Als hij echter plots sterft, komt gigolo Warren Beatty, toen 24, haar troosten.

î The Graduate (Mike Nichols, VS 1967)

Een cultuurfenomeen, met een dwarskop van een hoofdpersonage dat uit onvrede met zijn ouders de vrouw van zijn vaders baas gaat rammen, maar finaal voor haar dochter kiest. Dustin Hoffman was 30, Katharine Ross 27, en Anne Bancroft als de moeder, Mrs. Robinson, was amper 36!

£ Harold and Maude (Hal Ashby, VS 1971)

Zwart-komische en extreme variatie op de May/December Romance: Harold is 20 jaar, Maude 79 (Bud Cort was 23, Ruth Gordon 75). Om zich tegen zijn ouders af te zetten, wil de pseudo-suïcidale jongen het oudje huwen.

û Le souffle au coeur (Louis Malle, FR 1971)

Louis Malle schokte in de post-’68-periode de goegemeente met deze onbeschroomde kroniek van nonchalant geobserveerde incest. De 38-jarige Lea Massari is de ouder die haar zoon – Benoît Ferreux, 15 – met meer dan gewone moederliefde smoort. Volgens Malle is het beter één keertje met ma de koffer in te duiken dan je hele leven onder het taboe gebukt te gaan.

La luna (Bernardo Bertolucci, IT 1979)

Diep ontroerende Oedipusfantasie, waarin de 35-jarige Jill Clayburgh een operaster speelt die de ouderdom voelt knagen, nauwelijks merkt hoe haar wondermooie zoon – de 17-jarige Matthew Barry – de heroïnehel inglijdt, maar hem door een seksuele, incestueuze bezwering terug tracht te halen.

ô White Palace (Luis Mandoki, VS 1990)

James Spader, ooit lid van de brat pack (de lichting piepjonge acteurs die in de jaren tachtig Hollywood innam), was al 27 toen hij een rijke yuppie mocht spelen die bezwijkt voor Susan Sarandon, een arme 43-jarige dienster. De film was een heuse trendbreuk in het Hollywoodpatroon.

Japón (Carlos Reygadas, MEX 2002)

De grens van bejaardenseks wordt subtiel, maar gevoelig verlegd in deze Tarkovski-achtig hypnotiserende film over een depressieve schrijver die de bergen intrekt om te sterven, maar spirituele verlossing vindt in vleselijke gemeenschap met een stokoude vrouw.

Door Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content