OP EIGEN VLEUGELS
20.10 – CANVAS
De 16-jarige Farial droomt ervan een gevechtsvliegtuig te besturen – geen voor de hand liggende mogelijkheid, en zeker niet als je een meisje bent dat opgroeit in Afghanistan. ‘Een kind dat wat hulp kan gebruiken om haar droom te verwezenlijken’, denkt de Deense kunstenares Simone Aaberg als ze het verhaal van Farial in de krant leest. Ze bestuurt in haar vrije tijd zelf al eens een vliegtuigje en besluit een reis van 6000 km te ondernemen, van Kopenhagen naar Kaboel. Niet per privéjet, maar met een veertig jaar oude eenmotorige Piper, het enige toestel dat ze zich kan veroorloven. Geheel conform haar idolatrie voor vrouwelijke gevechtspiloten hoopt Simone op haar eigen manier een heldin te worden voor Farial. Maar heldenstatus bereik je niet zonder slag of stoot, want haar vlucht belooft een zware beproeving te worden. Haar trage vliegtuigje moet om de drie uur bijtanken en volgens de handleiding zal het nooit zo hoog kunnen vliegen als de Afghaanse bergen vereisen. Nog meer slecht nieuws: Servië en Iran geven geen toestemming om hun luchtruim te gebruiken en het Pentagon waarschuwt dat het in de oorlogszone die Afghanistan sinds 9/11 is geen ‘pleziervluchten’ zal toelaten.
Weinig rooskleurige perspectieven dus, wanneer Simone met haar vriend vertrekt vanuit de Deense hoofdstad. Toch vliegt Simone na een wekenlange tocht van 50 vlieguren, 33 landingen en heel wat militair verzet uiteindelijk – illegaal weliswaar – Afghanistan binnen. Ze slaagt erin Farial te vinden in Kaboel en haar luchtdoop te realiseren. Maar als ze geconfronteerd wordt met de Afghaanse familiale realiteit, die Farial weinig inspraak biedt over haar eigen toekomst en een carrière als gevechtspilote zo goed als uitsluit, staat Simone even snel weer met beide voeten op de grond. Haar filosofie dat je eenvoudiger door het leven reist als je de wereld vanuit een ander, hoger perspectief hebt gezien, geldt duidelijk niet voor iedereen.
Six Days, Seven Nights H Ivan Reitman, VS 1998. Een ouderwetse romantische komedie: had u van de vader van Ghostbusters en Legal Eagles iets anders verwacht? De knorrige Stille Zuidzee-cargopiloot Harrison Ford strandt op een verlaten eiland in het gezelschap van een neurotische New Yorkse tijdschriftenuitgeefster en workaholic (Anne Heche) die zich pas verloofd heeft. De twee tegengestelde karakters voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar proberen zo lang mogelijk aan elkaar te weerstaan. ‘Heche’s tepels zijn gewoonlijk beter gedefinieerd dan haar motieven’, luidde het bij een recensente, al vormt Heche een leuk team met Ford (duidelijk in zijn element) in deze onderhoudende screwball die nooit de komische finesse van een Hepburn-Bogey of Day-Hudson heeft (21.00 – één) l Ten HHH Abbas Kiarostami, Iran 2002. Bijzonder boeiend mobiel huis clos, een soort experimentele urbane roadmovie van de Iraanse grootmeester, een ogenschijnlijk eenvoudige, maar bijzonder complexe (lees: cinematografische) reflectie over het beeld en de positie van de Iraanse vrouw (23.25 – La Deux) l Qui était Bertolt Brecht Documentaire over Bertolt Brecht (1898-1956), na Shakespeare de meest gespeelde toneelauteur ter wereld (22.15 – Arte).
(J.T.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier