
NOT A LONELY BOY
The Black Keys staan even in de garage, maar daarom mindert Dan Auerbach nog geen gas. Met vriendenkliek The Arcs stuift hij het broeierige wingewest van soul en r&b in.
Dan Auerbach en zin moaten. Tot de oudste en dierbaarste rekent hij onder meer multi-instrumentalist Richard Swift (The Shins en solo), Nashvillegitarist Kenny Vaughan en voorts drie lieden die al wat voor Daptone Records hebben betekend: drummer Homer Steinweiss, bassist Nick Movshon en saxofonist-toetsenist Leon Michels.
Al een jaar of zeven lang schrijven deze heren gezamenlijk songs, tijdens vrije uren, zonder dat er zo nodig een hit gescoord of een plaat gevuld moet worden. Toen begin dit jaar bleek dat er zo al dik zeventig computerbestanden een zielig want monddood bestaan aan het leiden waren, en dat The Black Keys wegens de uit de kom gezwommen schouder van drummer Patrick Carney toch een tijd zou stilliggen, ging het plots snel.
Zo opwindend was blijkbaar het vooruitzicht van een eerste langspeler dat het gezelschap vlotjes een rist nieuwe songs uit de mouw schudde. Nog voor iemand de vraag in de groep kon gooien of Stay in My Corner misschien niet wat veel sproeten gemeen had met I’d Rather Go Blind van Chicken Shack, lag het nummer afgelopen mei al op 45 toeren in de winkel.
Was het wel kies om de vrouwelijke muzikanten van het New Yorkse orkest Mariachi Flor de Toloache slechts voor bijkomende záng uit te nodigen? Geen idee, maar die leadvocalen in het sensuele Nature’s Child waren te hemels om te vervangen. Zou een beneveld, sardonisch en met nachtvogelgeluiden doorspekt rocksteadydeuntje als Everything You Do (You Do for You) de klanten die van Dan Auerbach strakke, popgevoelige bluesrock verwachten niet wegjagen? Dat ze die fuzzgitaar dan maar leren appreciëren in sluipende deep cuts zoals het in r&b gemarineerde Put a Flower in Your Pocket of de psychedelische soul van Velvet Ditch.
Om maar te zeggen: geen stadionvibes te bespeuren. Enkel The Arc komt qua swing en drang in de buurt van meezinger Lonely Boy. Yours, Dreamily suddert traag en troebel, met gemuteerde geluidjes die je veeleer bij funk verwacht. Inhoudelijk haakt de plaat in op Turn Blue (2014) van The Black Keys: nog altijd kotert Auerbach in de as van zijn vergane huwelijk. Zij het ook niet constant. De field recordings die het jazzy Come & Go schaamrood kleuren, zijn namelijk afkomstig van de set van een pornoprent.
Patrick Carney zal zich die frisse duik nog beklagen: met The Arcs amuseert Dan Auerbach zich hoorbaar te pletter.
THE ARCS ****
Yours, Dreamily
rock / soul / r&b
Nonesuch
DOWNLOAD
Everything You Do (You Do for You)
The Arc
Nature’s Child
KURT BLONDEEL