Nee, het is nog geen lente, behalve dan in onze hoofden. Tien platen voor het nieuwe jaar waar wij alvast naar uitkijken.
BECK
TITEL Morning Phase
RELEASE februari
Sinds de release van Modern Guilt in 2008 heeft Beck tonnen nieuwe muziek opgenomen, maar die vond slechts met mondjesmaat – een handvol singles – de weg naar de buitenwereld. Waarschijnlijk herinnert u zich nog het best wat u nooit hebt gehoord: Song Reader, de ‘plaat’ die hij eind 2012 uitbracht onder de vorm van bladmuziek, waarna een hoop would-be muzikanten ’s mans advies opvolgde om ‘gerust de akkoorden en melodieën te veranderen, en desgewenst alleen de tekst over te houden’. Geen fratsen bij het aangekondigde Morning Phase evenwel, dat volgens het persbericht in de lijn zou moeten liggen van het ingetogen Sea Change.
KELIS
TITEL Food
RELEASE eind april
Klaar voor een wedergeboorte: Kelis Rogers, de r&b-diva die eind jaren negentig, begin jaren 2000, als protegé van The Neptunes, de hits aan elkaar reeg. Herinner u Caught Out There, Milkshake, Good Stuff, of Millionaire, met Andre 3000. Na een eurohousemetamorfose vier jaar geleden was haar ster danig getaand – jullie schuld, David Guetta en will.i.am! – maar met Food neemt Kelis opnieuw een ferme bocht. Alle tracks werden overzien door Dave Sitek van TV on the Radio en het Britse indielabel Ninja Tune (Bonobo, FaltyDL, Machinedrum) neemt het album onder zijn hoede. De in april gelekte funky afropop van Jerk Ribs smaakte alvast naar meer.
NENEH CHERRY
TITEL Blank Project
RELEASE februari
Jazeker, nadat Neneh Cherry met Raw Like Sushi (1989) de wereld stormenderhand had veroverd is ze altijd muziek blijven maken. Maar onder haar eigen naam hoefde dat op de duur klaarblijkelijk niet meer – cirKus of The Thing, iemand? Daar komt eind februari verandering in met Blank Project, de eerste soloplaat van de Zweedse sinds Man uit 1996. Enkele namen? Producer is Four Tet, de begeleidingsgroep heet RocketNumberNine (dezelfde waarmee ze op de jongste editie van Couleur Café aantrad), en landgenote Robyn droeg een zangpartij bij. Het als stream vrijgegeven, broeierige titelnummer doet alvast het beste vermoeden.
WILD BEASTS
TITEL tbc
RELEASE februari/maart
Minder barok, meer synthesizers, minder gitaren, nieuwe coproducers, en minder introspectief. Dat belooft de vierde, nog titelloze worp van het Britse kwartet Wild Beasts. ‘We hadden voor hetzelfde geld helemaal Talk Talk kunnen gaan’, vertelt cofrontman Tom Fleming in NME over die opvolger van het uitstekende Smother (2011). Pop, melodie en structuur wonnen het echter van uitgesponnen postrockmarathons. Hun androgyne, complexe sound blijft wel overeind, belooft Fleming nog: ‘Het is strakker, maar zeker niet gepolijster. Ik vind zelfs dat we opnieuw als een straatbende klinken.’ Als daar maar geen GAS-boete van komt.
JOHNNY CASH
TITEL Out among the Stars
RELEASE maart
In maart zal het tienenhalf jaar geleden zijn dat Johnny Cash het tijdelijke voor het eeuwige ruilde. Een detail waardoor een beetje artiest zich uiteraard niet uit het lood laat slaan. Maak de borst nat voor Out among the Stars: een dozijn ‘onlangs teruggevonden’ songs die de Man in Black omstreeks 1981-1984 in Nashville opnam, maar die nadien ‘vergeten’ raakten. Niet de meest vruchtbare periode uit Cash’ carrière – hij acteerde en werd op zijn boerderij aangevallen door een struisvogel – dus met de artistieke waarde van de ‘verloren gewaande’ muziek kan het alle kanten uit. Nog geen tourdata bekend.
FKA TWIGS
TITEL tbc
RELEASE onbekend
In de categorie debutanten met een streepje voor: FKA Twigs, de alias van zangeres en producer Tahliah Barnett. De 25-jarige Britse met Spaanse en Jamaicaanse roots verhuisde zeven jaar geleden van het landelijke Gloucestershire naar Londen om balletdanseres te worden, maar zag gaandeweg meer in samplers en abstracte r&b dan in pointes en zwanenmeren. Na de release in eigen beheer van haar debuut-ep – en de cover van iD – in 2012 werd ze binnengehaald bij Young Turks, het label van The xx. Staat in dezelfde stal eveneens te trappelen voor de doorbraak: soulchanteur Sampha.
ARSENAL
TITEL tbc
RELEASE maart
De discografie aandikken met een vijfde plaat die, zoals men van de band kan verwachten, ‘nieuwe verhalen wil vertellen’, en voorts de stevige livereputatie op klinkende wijze bevestigen: ziedaar de goede voornemens van Hendrik Willemyns en John Roan, kortweg Arsenal. Verwacht het werkstuk dat Lokemo (2011) opvolgt in maart. Overigens zullen zich de komende maanden ook tal van andere landgenoten op muzikaal verantwoorde wijze roeren. Verwacht vers luistervoer van onder meer Gabriel Rios, Novastar, Intergalactic Lovers, Admiral Freebee, Oscar & The Wolf en het Luikse MLCD (My Little Cheap Dictaphone).
JULIO BASHMORE
TITEL tbc
RELEASE onbekend
Wie slaat in 2014 de brug tussen de undergrounddancescene en de hitlijsten, en volgt daarmee Disclosure op? De Britse dj en producer Matthew Walker alias Julio Bashmore beschikt over goede papieren voor een geslaagde cross-over. Jessie Ware schonk hij met Running en 110 % de twee beste singles uit haar album Devotion (2012), het voorbije jaar bewees de zangeres hem een wederdienst met haar bijdrage aan Bashmores single Peppermint. Een oor voor pop, de juiste connecties en in touch met de dansvloer, dat heet een recept voor succes.
LANA DEL REY
TITEL Ultra-Violence
RELEASE onbekend
Ook aan de meest beschreven vrouwelijke lippen van de afgelopen jaren ontsnapt binnenkort weer nieuw muzikaal werk. Veel is er niet geweten over de opvolger van Born to Die uit 2012, behalve de titel: Ultra-Violence – een term uit Anthony Burgess’ roman A Clockwork Orange. Zand in de ogen strooien, dat moet het dus zijn geweest toen de zangeres enkele maanden geleden nog deed uitschijnen dat de opnames van de nieuwe langspeler stroef verliepen, vooral omdat haar muze zo’n onvoorspelbaar wicht is. Afwachten dus of la Lana het jonge wicht Lorde, dat zich het afgelopen jaar kritisch uitliet over Del Reys ‘ongezonde’ teksten, lik op stuk zal kunnen geven.
D’ANGELO
TITEL tbc
RELEASE onbekend
Doet-ie ’t, of doet-ie ’t niet? Net als Detox van Dr. Dre, en het tweede album van het Australische samplecollectief The Avalanches, is de derde worp van r&b-fenomeen d’Angelo een verhaaltje zonder einde. Hoewel: begin 2013 liet drummer en producer Questlove weten dat de opnames voor d’Angelo’s vervolg op Voodoo (2000) voor 99 % waren afgerond. Twee jaar eerder had de leider van The Roots nog laten weten dat het werk er voor 97 procent op zat. Een beetje rekenwerk leert dat 2014 het jaar van de comeback moet worden. Cee Lo Green, Mark Ronson, Raphael Saadiq en zelfs Prince worden genoemd als gasten. Nu nog uit de bak en/of de afkickkliniek blijven, en dan à la Beyoncé de wereld op snelheid pakken. Duimen!
DOOR KURT BLONDEEL & JONAS BOEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier