MUST SEE TENNESSEE

ELI WALLACH en CARROLL BAKER in 'BABY DOLL'.

IN DE FIFTIES EN SIXTIES WAS TENNESSEE WILLIAMS DE HIPSTE SCHRIJVER IN HOLLYWOOD ÉN DAARBUITEN. TIEN TIJDLOZE TOPPERS UIT ZIJN FILMCATALOOG.

THE GLASS MENAGERIE (IRVING RAPPER, 1950)

Williams werkte zelf mee aan deze eerste filmadaptatie van zijn doorbraakstuk over een wegkwijnende southern belle, haar kreupele dochter en haar rusteloze zoon.

A STREETCAR NAMED DESIRE (ELIA KAZAN, 1951)

Williams’ gestileerde theatraliteit en Kazans ruwe realisme doen vonken van begeerte en frustratie overslaan, met Marlon Brando en Vivien Leigh als Stanley Kowalski en Blanche DuBois. De hitsige moeder aller Williamsadaptaties.

SENSO (LUCHINO VISCONTI, 1954)

Voor zijn eerste postneorealistische prent doet maestro Luchino Visconti een beroep op Williams, die meeschrijft aan de dialogen. Het resultaat: een barok melodrama in knallende Technicolorkleuren over de gefolterde liefde van een neurotische gravin.

THE ROSE TATTOO (DANIEL MANN, 1955)

Toen hij in Rome woonde, schreef Williams dit stuk speciaal voor Anna Magnani, die evenwel te onzeker was over haar Engels om het op de planken te brengen. Vier jaar later durfde ze het in deze filmversie wel aan en kreeg ze voor haar rol als rouwende weduwe meteen een Oscar.

BABY DOLL (ELIA KAZAN, 1956)

Kazans tweede Williamsfilm – naar een origineel scenario deze keer – is dit broeierige zedenspel met een oudere hoorndrager, zijn sexy kindvrouwtje en een Siciliaanse charmeur als intriganten van dienst.

CAT ON A HOT TIN ROOF (RICHARD BROOKS, 1958)

Paul Newman schittert als verzopen sportvedette die in de clinch ligt met zijn vrouw (Liz Taylor), de dochter van een rijke zuiderse patriarch. Een opgekuiste Hollywoodversie van Williams’ schandaalstuk over hebzucht, seksuele frustratie en latente homoseksualiteit.

SUDDENLY, LAST SUMMER (JOSEPH L. MANKIEWICZ, 1959)

Katharine Hepburn wil haar nichtje (Liz Taylor) aan een lobotomie onderwerpen, iets wat psychiater Monty Clift alsnog uit haar gekke hoofd tracht te praten. Suggestieve southern gothic in een bewerking van Gore Vidal.

THE FUGITIVE KIND (SIDNEY LUMET, 1961)

Marlo Brando trekt zijn slangenlederen jasje aan als de mysterieuze zwerver die in een stadje in Mississippi tot rust wil komen. Naar het toneelstuk Orpheus Descending, met Anna Magnani en Joanne Woodward als seksueel uitgehongerde roofdieren.

THE NIGHT OF THE IGUANA (JOHN HUSTON, 1964)

Een dubieuze dominee (Richard Burton) wordt reisleider in Mexico, waar verschillende vrouwen hem in bekoring brengen. Een hitsig machtsspel in de Mexicaanse jungle, met Ava Gardner, Deborah Kerr en Sue Lyon als verleidsters.

THIS PROPERTY IS CONDEMNED (SYDNEY POLLACK, 1966)

Een spoorwegmanager (Robert Redford) trekt naar Mississippi om er enkele arbeiders te ontslaan, maar valt voor de lokale schone (Natalie Wood). Een bewerking van Williams’ eenakter door de jonge Francis Ford Coppola.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content