In de romantische thriller The Tourist probeert Johnny Depp (47) het voor hem schijnbaar onmogelijke: hij speelt een alledaagse slungel. Hollywoods bekendste bohemien over Brangelina, Venetië en Vanessa. ‘Normale mensen zijn voor mij de grootste excentriekelingen.’
In zijn rijke acteerverleden incarneerde Johnny Depp onder meer al een hartenbreker met knipscharen ( Edward Scissorhands), een nichterige zeerot ( Pirates of the CaribbeanI, II én III), een bloeddorstige barbier ( Sweeney Todd) en Amerika’s grootste gangster ( Public Enemies). De bijna vijftiger lijkt dus geen voor de hand liggende keuze voor de rol van een naïeve en ordinaire Amerikaanse toerist. En toch koos Florian Henckel von Donnersmarck – jawel, de Duitse regisseur van Das Leben der Anderen – net hem voor zijn romantische caper The Tourist. Twee veelzeggende details: de toerist in kwestie wordt door Angelina Jolie meegesleept in een spionageavontuur én samen strompelen ze door de meest glamoureuze decors van Venetië.
Je maakt hooguit twee films per jaar. Waarom ook ‘The Tourist’?
Johnny Depp: Omdat Graham King (de Britse producer van ‘The Aviator’, ‘The Departed’ en de volgende Depp-projecten ‘Rango’ en ‘The Rum Diary’; nvdr.) producent is. Omdat ik Florians debuut Das Leben der Anderen geweldig vond. En omdat ik eindelijk de kans had om met Angelina Jolie te werken.
En om haar te kussen.
Depp: Precies. Ik heb ergere werkdagen gekend. (Lacht)
Je personage – wiskundeleraar Frank Tupelo – wordt op slag verliefd op glamourspionne Elise, de rol van Angelina Jolie. Geloof je in liefde op het eerste gezicht?
Depp: Zeker. Ik herinner me dat ik zo’n dertien jaar geleden in het Parijse Hotel Costes woonde toen ik met Roman Polanski The Ninth Gate aan het draaien was. Plots zag ik daar de mooiste nek die ik ooit had gezien, en toen die nek zich draaide, bleek er ook een gezicht aan te zitten. Het was Vanessa (Paradis, zijn vrouw en de moeder van zijn twee kinderen; nvdr.) en ze vroeg me: ‘Weet je nog wie ik ben?’ – want ik had haar jaren tevoren al een keer ontmoet. Nog voor ik kon antwoorden, wist ik: ‘Ik ben verkocht. Ik zit in de penarie.’ (Lacht)
Jij en Vanessa moeten qua bekendheid amper onderdoen voor Angelina Jolie en Brad Pitt. Toch zijn zij vaste klanten in de boekjes, terwijl jullie er goed in slagen jullie privéleven af te schermen.
Depp: Wij hebben het geluk dat de pers ons de jongste jaren met rust laat. Af en toe doet er nog wel eens een bullshitverhaal de ronde, maar daar leer je mee leven. Brad en Angelina zitten daarentegen onder een wereldwijde microscoop. Ze worden de klok rond opgejaagd en gestalkt – het zou bij wet verboden moeten worden. Dat ze desondanks rustig, eenvoudig en bereikbaar blijven, vind ik bewonderenswaardig. Bovendien zijn het geweldige ouders voor hun kinderen.
Hebben jouw kinderen last van jullie roem?
Depp: Ze zijn nooit iets anders gewoon geweest. Ze vinden het best cool, heb ik de indruk. De meeste mensen zijn ook respectvol naar ons en de kinderen toe. We gaan sowieso al niet veel uit en we kunnen echt wel rustig op restaurant gaan.
‘The Tourist’ speelt zich af in Venetië. Kende je de stad goed?
Depp: Ik was er al een paar keer geweest voor het filmfestival, maar nu had ik de kans om de stad ’s nachts na de opnames in mijn eentje te verkennen. De poëtische en mysterieuze sfeer blijft uniek. Ook Parijs werkt als een emotionele magneet. Het zijn steden waar iets in de lucht hangt dat je artistiek prikkelt. Je gaat eten in een restaurant waar Charles Baudelaire Les fleurs du mal schreef of waar James Joyce aan Finnegan’s Wake werkte. Voor dat soort romantiek ben ik altijd gevoelig geweest – vandaar dat ik graag in Europa woon.
Je bent al jaren een wereldster. Hoe lastig is het om een ‘Jan met de pet’ als Frank Tupelo te spelen?
Depp: Zo’n rol is een uitdaging. Mensen kennen me als Captain Jack Sparrow, Willy Wonka, Sweeney Todd of The Mad Hatter. Net daarom vind ik het wel eens leuk om Jan Modaal te spelen, zeker omdat mensen die door de maatschappij als normaal worden beschouwd, voor mezelf vaak de grootste excentriekelingen zijn. Ik heb Frank deels gebaseerd op een boekhouder uit Wisconsin die ik goed ken. Die man heeft de hele wereld afgereisd om foto’s te nemen van borden met zijn naam op, of het nu het naambord van een stad of van een wasserette was. Naar mijn mening is dat totaal geschift, maar voor de buitenwereld is het een gewone boekhouder met een gewone job.
Je volgende film wordt ‘The Rum Diary’, een adaptatie van Hunter S. Thompsons roman in een regie van cultauteur Bruce Robinson. Is die intussen weer een beetje bij zinnen?
Depp: (Lacht) Ik weet niet of Bruce ooit bij zinnen is geweest, maar hij is een fantastisch schrijver die zich wonderwel in de wereld van Hunter heeft ingeleefd. Bruce had vijftien jaar niets meer gedaan, maar ik heb hem uit zijn pensioen gedwongen. De film is zo goed als klaar, al komt hij wellicht pas volgend najaar uit.
Had je ook geen plannen voor een film over Keith Richards, nog een maat van je?
Depp: (Knikt) Keith heeft me toestemming gegeven om een documentaire over hem te maken. We hebben al enkele scènes gedraaid en we hebben honderden uren aan archiefmateriaal van Keith en The Rolling Stones. Hoe de film er precies zal uitzien, ligt nog niet vast, maar het wordt zeker iets speciaals.
En wat met die remake van ’21 jump Street’, de tienerpolitieserie waarmee je eind jaren 80 een sekssymbool werd?
Depp: Jonah Hill is daarmee bezig en hij wil me blijkbaar graag voor een cameo. Dat wil ik best doen, maar dan moet hij het me wel eerst vragen natuurlijk.
Je bent op je 47e nog altijd een sekssymbool. Wie beschouw je wat dat betreft als je grootste concurrenten?
Depp: (Lacht) Keith Richards is sexy. Marlon Brando. Tom Waits. Hunter Thompson. Mannen met een je ne sais quoi.
THE TOURIST
Vanaf 15/12 in de bioscoop
DOOR DAVE MESTDACH
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier