Dimitri Dewever medewerker Trends

Titanfall dompelt de speler onder in adrenalineverhogende futuristische veldslagen waar soldaten, milities en titanische robots elkaar onaflatend bekampen.

ACHTERGROND

Het gaat van kwaad naar erger met de Xbox One-release in de Benelux. Dé signatuurtitel die de next-gen-kwaliteiten van die console uitgebreid demonstreert (zoals wij al mochten testen), kun je bij ons nu niet in optimale omstandigheden spelen door het uitblijven van de nieuwe hardware in de winkelrekken. Daardoor mist Microsoft in onze contreien een van de belangrijkste gametitels van het jaar en zet de PS4 (wereldwijd in vier maanden meer dan zes miljoen verkochte exemplaren) zonder noemenswaardige concurrentie zijn veroveringstocht voort. Gelukkig is Titanfall in België sinds deze week wél speelbaar op pc. De Xbox 360-versie volgt over twee weken.

CONCEPT

In Titanfall draait alles om onlinegevechten tussen twee teams. De confrontaties vinden plaats in een nabije toekomst waar je als lid van de IMC (Interstellar Manufacturing Company) of de Militia je economische belangenconflicten met futuristisch wapentuig beslecht. Elk team beschikt over zes met jetpacks uitgeruste strijdkrachten die wendbaar en snel op en over muren en daken kunnen lopen en springen. Bij elke tweekamp komt er na een tijdje ook versterking uit de lucht gevallen, in de vorm van Titan-robots: kolossale gevechtsmachines die je kunt bemannen of programmeren als verdedigingsunit of bodyguard.

THE MORE THE MERRIER

Om het tempo van de gevechten op te drijven, zijn er ook computergestuurde eenheden (grunts) die geregeld voor verwarring en verstrooiing zorgen – en voor extra punten wanneer je ze neerhaalt. Naast de traditionele deathmatch-variant heeft het spel ook een domination-modus, waar je zo lang mogelijk strategische punten op de speelmap moet inpalmen én behouden. In Last Titan Standing bezit elke speler zo’n gigantische mech en dien je de vijandelijke robots tot de laatste eenheid uit te schakelen. Tot slot is er nog een tweeledige online-storymodus die de actie extra kruidt met gebeurtenissen en tussenfilmpjes.

VERDICT

De oprichters van de studio achter Titanfall verdienden hun sporen met de populaire Call of Duty-serie (130 miljoen verkochte games) en dat merk je. De onlinegevechten verlopen even snel, en de verschillende wapens en eenheden zitten minutieus in balans. De manier waarop fatale aanslagen op je personage in beeld worden gebracht met een kill cam, alsook het nimmer aflatende tempo zorgen voor onvergetelijke actietaferelen. Grafisch mocht de afwerking van omgevingselementen (struiken, bouwwerken, straten) nog iets strakker en gestroomlijnder, maar dit is en blijft een meeslepende en verslavende shooterervaring.

TITANFALL

PC, XBOX ONE

ELECTRONIC ARTS

GAMEPLAY ****

GRAFIEK ***

GELUID ****

FOCUS TRAKTEERT WWW.KNACKFOCUS.BE

Win 3 x Titanfall voor pc.

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content