Jongelui forceerden hun doorbraak, oude knarren voerden hun magnum opus op, en een kliekje oudere jongeren verloor zich in nostalgie naar ‘sponsen broekskes’. Het muziekjaar in vogelvlucht, met commentaar van enkele ervaringsdeskundigen.

ALLES KEERT TERUG

Led Zeppelin. The Police. Smashing Pumpkins. The Scabs. Genesis. The Verve. De nostalgie-industrie boomde in 2007 zo sterk dat zelfs Van Halen met een reünie begon te dreigen. Door de ineenstorting van de platenverkoop zagen veel rockveteranen hun royalty’s de voorbije jaren opdrogen, en daarmee hun pensioenspaarplan. En dus waren ze meer dan ooit gemotiveerd om hun ego’s in te slikken, om samen met hun vroegere spitsbroeders met wie ze al jaren op voet van oorlog leefden, nog eens eensgezind voorbij de kassa te passeren. Een enkele keer met een nieuwe plaat (Smashing Pumpkins), maar meestal met een greatest hits-concert (The Police) of met de integrale herneming van hun magnum opus (The Scabs).

En niet alleen hasbeens keerden in 2007 in dichte drommen terug. Ook veel jonge groepen probeerden de terugvallende platenverkoop te compenseren door hier verschillende keren op te treden. Wilco, Kaiser Chiefs, Buffalo Tom, iLikeTrains en Vele Anderen speelden afgelopen jaar meer dan één concert in ons vlakke land. En na drie Belgische optredens in 2006 en 2007 kondigden Editors nog maar eens drie nieuwe concerten aan voor het voorjaar van 2008.

ALLES WORDT GRATIS

De nieuwe cd’s van Prince, Ray Davis en Sarah Bettens gratis bij de krant. Een plaat vol extra’s van Gabriel Rios als presentje bij Knack. 2007 was het jaar waarin muzikanten hun muziek zomaar gratis en voor niks begonnen weg te geven. Via dag- en weekbladen, maar ook en vooral via hun officiële websites. Bruce Springsteen, Travis en The Verve boden hun jongste singles allemaal als gratis down-load aan. En voor de zevende plaat van Radiohead mochten we zelfs kiezen wat we wilden betalen – zelfs niets.

‘Muzikanten wekken met dit soort weggeefacties de indruk dat muziek volkomen waardeloos geworden is’, protesteerden platenboeren. Maar dat was ze natuurlijk al veel langer geworden, al sinds alles gratis op illegale muziekuitwisseldiensten te vinden was. En dat was meteen ook de enige reden waarom zoveel muzikanten afgelopen jaar het sinterklaasmodel toepasten. Omdat ‘gewoon’ platen verkopen hen toch zo goed als niets opgeleverd zou hebben. En omdat ze hun muziek bij wijze van stunt dus maar beter zelf konden weggeven. Om hun publiek te vergroten (Sarah Bettens), om hun carrière nieuw leven in te blazen (The Charlatans), of om hun – betalende – concerten (Radiohead, Prince) te promoten.

ALLES WORDT ééN

Dat rock en dance tien jaar na The Prodigy nog maar eens één werden, had u al een keer te veel gelezen (The Klaxons, Goose). Maar er werden in 2007 wel meer muurtjes gesloopt. Tussen Studio Brussel en Radio 1, bijvoorbeeld, waarvan de playlists steeds sterker op elkaar begonnen te lijken. En anders wel tussen geloofwaardige muzikanten, societyfiguren en celebrities. Tot een paar jaar geleden was de roddelpers alleen geïnteresseerd in de Madonna’s en de Michael Jacksons van deze wereld. De échte supersterren. Maar tegenwoordig is iederéén potentieel tabloid material. Britney Spears even goed als Pete Doherty en Amy Winehouse, this year’s meest tragische talent.

En ook in de muziekindustrie lijkt alles meer en meer te versmelten. Op congressen hadden platenbonzen dit jaar de mond vol van het 360°-model, dat hun zieltogende industrie zou moeten redden. Een model waarbij hun firma’s niet langer alleen platen zouden verkopen, maar zich ook zouden gaan bezighouden met het management en de boekingen van hun artiesten. En omgekeerd zette concertreus Live Nation ook zijn eerste stappen op de platenmarkt, zoals duidelijk werd toen het Madonna voor 90 miljoen euro wegkocht bij platenfirma Warner.

Wouter Van Driessche

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content