FRITZ LANG
DUI 1931, MET PETER LORRE, OTTO WERNICKE, GUSTAV GRUNDGENS. 20.40 – ARTE
Enkele maanden geleden bracht het Koninklijk Belgisch Filmarchief deze überklassieker nog terug in de zalen in een volledig gerestaureerde kopie, maar wie die afspraak heeft gemist, krijgt nu van Arte een nieuwe kans. Zeker niet vergeten je video te programmeren dus, al was het maar omdat deze beklemmende psycho-thriller van grootmeester Fritz Lang ( Metropolis, Das Testament der. Dr. Mabuse, Fury, The Big Heat) ook 75 jaar na zijn oorspronkelijke release nog niets aan maatschappelijke relevantie, expressionistische energie en morele slagkracht heeft ingeboet.
Prooi met dienst in de moeder aller achtervolgingsthrillers is de schlemielige, steevast in schaduwen gehulde kindermoordenaar Hans Beckert (op een hallucinante manier neergezet door Peter Lorre), die door de politie en een hysterische meute wordt achternagezeten terwijl de misdaadsyndicaten van de morele chaos profiteren om hun criminele gang te gaan. Aldus zet Lang, die later naar Hollywood trok op de vlucht voor het nazisme, hier niet alleen een pathetisch individu gevangen voor wie hij bij vlagen zelfs een perverse sympathie toont, maar geeft hij ook de door politieke paranoia, opkomend fascisme en massapsychose beheerste Zeitgeist van de Weimarrepubliek weer.
Langs eerste klankfilm is dan ook een moerasdonkere parabel van kwaad tegen kwaad, een expressionistische nachtmerrie waarbij men de angst van Beckert en de wraaklust van de massa haast fysiek kan voelen. Daarvoor bedient Lang zich trouwens van enkele opvallende ingrediënten, zoals de carnavaleske zwart-witfotografie van Fritz Wagner en het muzikale leidmotief – een nieuwe en later vaak geïmiteerde techniek om suspense mee te creëren – waarin Lorre telkens enkele maten van Edvard Griegs Peer Gynt fluit. U vond Silence of the Lambs en Se7en al behoorlijk beangstigend? Wacht tot u the real thing hebt gezien.
Godzilla * Roland Emmerich, VS 1998. Teutoonse pantserfilmer Roland Emmerich (Independence Day) jaagt de radioactieve en mutante monsterhagedis uit de Japanse exploitation cinema – Godzilla dus – het CGI-tijdperk en Hollywood in, met weinig succes helaas. Tenzij u plat gaat voor campy dialogen, rotslechte acteurs als Matthew Broderick en Jean Reno of special effects die inmiddels best een staafje uranium kunnen gebruiken. (21.00 – VT4) Abre Los Ojos *** Alejandro Amenabar, Sp 1997. Enigmatische en labyrintische thriller van Spaanse makelij waarin de hypergetalenteerde Amenabar (Tesis, The Others, Mar Adentro) een postmoderne, tussen melodrama en sciencefiction schipperende variant brengt op de mythe van de schone (Penelope Cruz) en het beest (Eduardo Noriega). Tom Cruise kocht meteen de rechten op en castte zichzelf in 2001 voor de inferieure Hollywood-remake Vanilla Sky. (20.05 – Ned 3)
(D. M)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier