Rudy Tambuyser
Rudy Tambuyser Muziekjournalist

‘Naar een opname luisteren is zoals ontucht plegen bij een foto van Marlène Dietrich’, aldus de grote dirigent Sergiu Celibidache. Platen zijn een plezier, maar ook een plaag. Voor je het beseft, kom je je deur niet meer uit. Deze klassieke platen moeten u binnen de twee weken in de zaal krijgen.

DE KLASSIEKE PLAAT: KURFÜRSTLICHE CEMBALOMUSIK AUS DRESDEN

Gustav Leonhardt, klavecimbel

Sony

HET CONCERT

RINALDO ALESSANDRINI, KLAVECIMBEL

15/1, 20 uur, Protestantse Kapel, Brussel

bozar.be

Wie vindt dat oude klavecimbelmuziek niet op piano mag worden gespeeld, heb ik niks te melden. Wie vindt dat klavecimbels op de schroothoop moeten, kon ik tot een goed jaar geleden dan weer een concert van Gustav Leonhardt aanbevelen: hij speelde alsof hij prosodie en timing zelf had uitgevonden. Een prachtig voorbeeld daarvan vindt u op deze plaat: Leonhardts lezing van Tombeau sur la mort de Monsieur Blancrocher, een fabelachtig eerbetoon van Johann Jacob Froberger (van wie de vijftig jaar jongere Bach heel veel heeft geleerd) aan de beroemde luitist Blancrocher, die naar verluidt in zijn armen stierf. Leonhardt is nu zelf dood, maar misschien kunnen we het recital van Rinaldo Alessandrini, op 15 januari in de Protestantse Kapel in Brussel, als een eerbetoon aan hem opvatten. Hij speelt behalve Froberger ook Bach, Böhm, Buxtehude, Couperin en Frescobaldi. Beter wordt het niet. Op klavecimbel.

DE KLASSIEKE PLAAT: BEETHOVEN, STRIJKKWARTETTEN (NRS. 1 EN 2)

Alban Berg Quartett

EMI

HET CONCERT

HUGO WOLF QUARTETT

16/1, 20 uur, Miryzaal, Gent

debijloke.be

Over het belang van Beethovens strijkkwartetten hoeven we niet al te lang door te drammen: erzonder had de wereld – en dus uw leven – anders geklonken. In de combinatie Alban Berg Quartett en Eerste Strijkkwartet van Beethoven zit een extra mooie krachtlijn verborgen: die van geniale eerstelingen. Het opus 1 van Alban Berg, naar wie het Weense strijkkwartet zich heeft genoemd, is diens Sonate voor piano: meteen een meesterwerk. Idem dito voor Beethovens eerste poging om in de kwartettraditie van Haydn en Mozart te stappen: alleen al achter het trage, tweede deel zou je een überwijze nestor vermoeden, geen jonkie van nog geen dertig. De eerste opname van het Alban Berg Quartett uit 1981, een van zijn laatste met de oorspronkelijke altist Hatto Beyerle, is nog steeds mijn favoriete. En omdat je ook strijkers bij voorkeur in het echt beluistert, kunt u Beethovens eerste op 16 januari gaan beluisteren in de zaal van het Gentse conservatorium. Het Hugo Wolf Quartett brengt ook Webern en Mendelssohn mee. U kunt niet missen.

RUDY TAMBUYSER

Partner Content