Geert Zagers
Geert Zagers Journalist bij Knack Focus

Boeken heeft hij deze zomer nog niet gelezen, naar de film gaat hij niet – ’te veel krakende chips’ – maar gelukkig wil Luc Janssen het wél over de Londense Summer Exhibition hebben. En Pukkelpop, uiteraard.

Het seizoen van ‘Helden’ zit er sinds deze week op. Eindelijk vakantie?

Nog niet. Momenteel zijn we nog in volle voorbereiding voor het najaar van Radio1. Ik ga een nieuw programma presenteren: Intercity, waarin muziek aan een bepaalde stad gelinkt wordt. En Pukkelpop komt er ook weer aan. Net als bij Rock Werchter is het de bedoeling dat we een Cobra Live maken rond het festival, deze keer met Tomas De Soete als copresentator.

Vakantie zal dus pas voor september zijn, maar ik trek er nu nog wel snel even op uit met mijn drie zonen naar Rome. Kan ik mijn jongste zoon eindelijk enkele Caravaggio’s laten zien. Nu, een culturele citytrip zou ik het niet noemen. Ik denk dat we vooral op het dak gaan zitten met veel drank en Italiaans eten. Of anders in Freni e Frizioni in de wijk Trastevere, een oude garage en tegenwoordig een van de beste bars ter wereld – ideaal om te aperitieven. En met een beetje geluk komen we Morrissey tegen op zijn scooter – hij woont sinds een jaar of vijf in Rome.

Als man-die-het-kan-weten: welke ontdekkingen vallen er dit jaar op Pukkelpop te doen?

Veel. Gonjasufi. Tame Impala. Flying Lotus. En zelf kijk ik misschien nog het meest uit naar Die Antwoord, het nieuwe project van mijn goede vriend Waddy Jones. Als artiesten muziek maken die van het gewone afwijkt, is mijn interesse al gewekt. En dat is bij hem zéker het geval. Een man met een fantastische kortsluiting in zijn hoofd – ik ben blij dat hij met dit project eindelijk ook buiten de Capetowns van Zuid-Afrika lijkt te scoren.

Niet te weinig headliners dit jaar?

Naar Pukkelpop ga je niet voor de head-liners: je gaat voor de ontdekkingen. Neen, ik vind het echt de sterkste affiche in 25 jaar – dat mijn zoon Eppo de programmatie heeft verzorgd, maakt mij een zeer trotse oude man. (Lacht) Ook niet onbelangrijk: Pukkelpop is nog een echt muziekfestival – met de nadruk op ‘muziek’. Ik heb al te vaak het idee dat de rest van de zomer gesponsord wordt. Ik zie te veel mensen high op lauwe cava, ongeïnteresseerd in wat er echt gebeurt – wat meestal ook niets is. Bij Pukkelpop is dat anders. Hier kun je nog dingen ontdekken, hier word je als bezoeker nog respectvol behandeld en moet je niet de hele dag op een plastic zeiltje zitten.

Een culturele veelvraat als jij moet ook een paar expotips in zijn mouwen hebben zitten, toch?

Wel, de Summer Exhibition in de Royal Academy van Londen kan ik iedereen aanraden. Ik was eind juni op bezoek bij de gebroeders Dewaele in Shoreditch, het hippe stuk van Londen, en toen ben ik langs de Summer Exhibition gelopen. De Canvascollectie van Groot-Brittannië, zeg maar, alleen wordt ze al georganiseerd sinds 1769. Het is een mix van nieuw talent en vaste waarden, door elkaar gepresenteerd zonder dat er namen bij staan – bij het werk hangt alleen een nummertje. Ik zag er dingen van Anselm Kiefer, mijn favoriete hedendaagse schilder, naast volslagen onbekende kunstenaars hangen. Een schilderij van Georg Baselitz naast een levensechte gorilla gemaakt uit ijzeren kleerhangers. Een videoklassieker van Bill Viola naast een kleurpotloodtekening van een naakte vrouw met tulpen. Die laatste had ik trouwens graag gekocht. Tot ik de kostprijs zag: 27.000 pond. (Slikt) Ach, de hele Exhibition was één lange trip – ik zweef nu nog. Onbekende dingen ontdekken, daar krijg je zo’n rijk gevoel van.

En dichter bij huis probeer ik zeker nog langs de tentoonstelling met kattenplatenhoezen van Kurt Overbergh, programmator van de AB, te lopen. Het zijn Kattenfeesten in Meerhout, dicht bij waar ik woon, en cultuurcentrum Tarmac heeft de tentoonstelling voor die gelegenheid hierheen gehaald. Een expo van een goede vriend, hier in de buurt: soms kunnen heel eenvoudige dingen het beste zijn.

Geert Zagers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content