L’événement ****

In 2004 won de Brit Mike Leigh de Gouden Leeuw met Vera Drake, een drama over illegale abortussen in het grauwe Engeland van de jaren vijftig. Afgelopen september viel ook de Française Audrey Diwan die eer te beurt met haar al even verstikkende film over hetzelfde thema. Alleen benadert Diwan, die zich baseerde op de autobiografische roman van Annie Ernaux, de problematiek niet vanuit het gezichtspunt van een engeltjesmaakster, maar vanuit dat van Anne, een studente literatuur. Die raakt anno 1963, wanneer de seksuele revolutie in la douce France nog moet beginnen, ongewenst zwanger, en ze is dan ook niet van plan om het kind te houden. Ze beseft immers dat ze daardoor ook haar studies en ambities mag aborteren, al krijgt ze snel in de smiezen dat ze niet op hulp van haar arts, haar amant of begrip van haar omgeving hoeft te rekenen aangezien abortus op dat moment nog altijd taboe en illegaal is. Diwan perst Annies queeste in los geschoten, benauwende beelden in 4/3-formaat, alsof de camera de personages op de huid kleeft. Ze maakt er niet alleen een pakkend, klassenbewust portret van een jonge vrouw van die vecht tegen de heersende, conservatieve mores, wars van de historische context. Met de groeiende baby in haar buik en stijgende wanhoop in haar hart – de film volgt Anne gedurende twaalf helse weken – zwelt het vrij klassieke L’événement gaandeweg ook aan tot een thriller, maar dan één van het rauwe, realistische soort, zonder een spat sentiment en zonder prekerigheid, maar met een gedreven Anamaria Vartolomei als Anne én een abortusscène die de rillingen over de rug doet rollen.

Audrey Diwan met Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein, Luàna Bajrami

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content