Le cercle rouge*****

Voor de derde keer presenteert het Classics Restored Festival (4 tot 13 maart in Buda, Kortrijk, KaskCinema Gent en De Cinema, Antwerpen) een fijne reeks opgeboende klassiekers. Vallen onder meer in hun glorie te (her)ontdekken: Accattone (1960), het debuut van eeuwige rebel Pier Paolo Pasolini, die dit jaar honderd zou geworden zijn. A bout de souffle (1960) van beeldenstormer Jean-Luc Godard waarin wijlen Jean-Paul Belmondo voor het eerst zijn belle gueule toonde. Het door Yasujiro Ozu gepende familiedrama The Moon Has Risen (1955) van Kinuyo Tanaka, Japans eerste vrouwelijke regisseur. En Le cercle rouge (1970), de sublieme misdaadthriller van Jean-Pierre Melville. Daarin meet Alain Delon de trenchcoat, deukhoed en ijskoude blik aan van een voortvluchtige juwelendief die wordt bijgestaan door een ex-flik (Yves Montand) en uit de klauwen van een verbeten commissaris (Bourvil) moet blijven. Het is de voorlaatste film die de Franse maestro achter L’armée des ombres, Le samouraï en ander fraais schoot, en wellicht zijn meest gestileerde, met zijn uitgekiende breedbeeldcomposities, zwijgzame archetypes, killige kleuren, geritualiseerde handelingen en meditatieve, oosterse sfeer. Alsof Melville het gangstergenre uit elkaar haalt en in lotuszit en met kalligrafische precisie terug ineen steekt. John Woo, Quentin Tarantino en James Gray zijn lyrisch. U straks vast ook.

Jean-Pierre Melville met Alain Delon, Yves Montand, Bourvil

Te zien op Classics Restored Festival

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content