Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Maandag 7/2, 21.40 – 2BE

Glee mag dan geweldig zijn, de serie sprong toch een beetje te veel uit de band om bij het grote publiek aan te slaan – al krijgt ze van 2BE wel nog een herkansing vanaf 19/2 op zaterdagavond. We kunnen niet zeggen dat we echt stomverbaasd waren toen we hoorden dat de reeks na een paar afleveringen weer van het scherm werd gehaald: uiteindelijk is de afgelopen jaren al vaker gebleken dat Amerikaanse series die bij ons mainstreamsucces willen hebben maar beter politieagenten en/of dokters in de hoofdrol hebben, en van Bones, NCIS of House M.D. naar de zingende en dansende jongens en meisjes van Glee is toch een behoorlijke sprong. Om het gat op maandag te vullen, start 2BE vanaf deze week dan ook met een serie die wel binnen de lijntjes kleurt, Law & Order: Los Angeles, de nieuwste telg uit de meest succesvolle tv-familie uit de geschiedenis.

Het verhaal van Law and Order begint meer dan twintig jaar geleden, in 1988, toen bedenker Dick Wolf naar de zender NBC stapte met het idee om een misdaadserie te maken rond de twee pijlers van het Amerikaanse rechtssysteem: de agenten die een zaak onderzoeken en de aanklagers die de verdachte voor de rechter brengen. NBC hapte toe en eind 1990 ging Law & Order van start. Dat was het begin van een tv-imperium dat twee decennia later nog altijd steviger in het zadel zit dan de meeste regimes in het Midden-Oosten.

Law & Order is er vorig jaar wel mee opgehouden – na twintig seizoenen, waardoor de reeks zich samen met Gunsmoke de langstlopende dramaserie uit de Amerikaanse tv-geschiedenis mag noemen. Het succes van ‘het moederschip’, zoals de originele reeks vaak genoemd wordt, leidde echter al vlug tot spin-offs die het recept overnamen. Special Victims Unit (over misdrijven die seksueel getint zijn of waarin kinderen betrokken zijn) ging in 1999 van start, Criminal Intent (over zaken die veel media-aandacht krijgen) volgde twee jaar later en Trial by Jury (waarin men toont hoe een jury bespeeld wordt) kwam er in 2005. In 2009 kwam in Groot-Brittannië dan Law & Order: UK op de televisie, waarmee de reeks van Dick Wolf de eerste Amerikaanse serie werd die een Britse adaptatie kreeg.

Alles samengeteld heeft het hele Law & Order-universum ondertussen bijna duizend uur televisie opgeleverd, en dat getal groeit nog altijd aan – van de genoemde spin-offs is alleen Trial by Jury alweer stopgezet. Sinds vorige herfst draagt ook Law & Order: Los Angeles zijn steentje bij. Deze reeks, de eerste Amerikaanse Law & Order die zich niet in New York afspeelt, is volledig geënt op het origineel en volgt dezelfde formule: een groepje rechercheurs van de LAPD onderzoekt een misdaad, en de ‘district attorney’ brengt daarna de beschuldigde voor de rechter. De verhalen zijn zoals vaak in Law & Order uit het ware leven gegrepen – de eerste aflevering gaat bijvoorbeeld over een beroemde jonge vrouw in wie je Lindsay Lohan kunt herkennen. Ook kwalitatief is Los Angeles te vergelijken met de voorgangers: degelijk, maar niet bepaald wereldschokkend.

Oh ja, ook de typische ‘chung chung’ van Law & Order – de dubbele bastoon waarmee de verschillende ‘hoofdstukken’ van een aflevering worden ingeleid – maakt hier natuurlijk weer zijn opwachting. Die ‘chung chung’ werd door acteur Richard Belzer, de hoofdrolspeler uit Special Victims Unit, ooit treffend omschreven als… ‘het geluid van Dick Wolfs kassa’.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content