Pedro Almodóvar met Eusebio Poncela, Carmen Maura, Antonio Banderas SP 1986 23.10 – ARTE

‘Een woestijn, maar met al de gevaren van de jungle.’ Dat had de 35-jarige en toen al prominente Movida-regisseur Almodóvar voor ogen voordat hij aan La ley del deseo begon, zijn zesde film. De Spaanse maestro noemt deze campachtige melothriller niet alleen een van zijn lievelingsfilms, het is voor hem ook een sleutelfilm in zijn carrière en leven.

Begeerte. Hoewel typische Almodóvaronderwerpen als de seksuele identiteit, de rolpatronen en de familie weer van de partij zijn, gaat de film toch vooral over zijn persoonlijke visie op de begeerte: de frustraties en het lijden van een cineast die uit beroepsmisvorming ook zijn eigen liefdesleven gaat scheppen.

Intens en dierlijk. De vrolijke popartkleuren, Jacques Brels Ne me quitte pas of de zwoele, aan Edward Hopper verwante nachtelijke fotografie van een zomers Madrid: het zijn slechts enkele elementen die dit soms grillig-absurde verhaal vooruit duwen. Maar Almodóvar zelf is nog altijd razend enthousiast over de intense, sensuele vertolking van Carmen Maura als de transseksuele Tina en die van een dierlijke Antonio Banderas als de jonge man die geobsedeerd is door haar homoseksuele broer Pablo, een succesvol en modieus filmregisseur. ‘Van al mijn acteurs en actrices hebben zij hier het best mijn visie op mannelijke en vrouwelijke personages gecommuniceerd’, aldus Almodóvar.

La moustache* Emmanuel Carrère, FR 2004. Een man (Vincent Lindon) scheert zijn snor. Wanneer hij van vrouw en omgeving geen reactie krijgt, vraagt hij naar het waarom. ‘Je hebt nooit een snor gehad’, klinkt het unaniem. Het originele gegeven belooft surrealisme à la Magritte, delirante waanzin of het fantastische, maar in het tweede deel verwatert dit verhaal tot een onduidelijk metafysisch drama (20.10 – Ladeux) She’s All That(0) Robert Iscove, VS 1999. Het uitgangspunt van deze muffe romantische tienerkomedie vertellen is de film verklappen: de lokale hot shot wedt erom dat hij het lelijke eendje van de school tot een prinses kan omtoveren. Wie dit geweldig vindt, verdient een verplicht jaardieet Pretty in Pink en The Breakfast Club (21.35 – Kanaaltwee) White Oleander(0) Peter Kosminsky, VS 2002. Voorspelbaar sentimenteel romantisch melodrama met passionele moordenares Michelle Pfeiffer die haar dochter een reeks pleeggezinnen en levenswijsheden cadeau doet (00.45 – BBC1).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content